Poznaj naszego CEO, kierownika HR oraz KAM. „Who is who” w firmie? Wyjaśniamy popularne skróty!
Moda na określanie stanowisk kierowniczych i dyrektorskich angielskimi skrótami przenika do nomenklatury stosowanej przez polskie firmy. Coraz częściej głównym szefem organizacji nie jest dyrektor generalny, lecz CEO, a na drzwiach kierownika kadr widnieje HRM – Human Resource Manager. Organizując spotkanie biznesowe może się zdarzyć, że nie do końca będziemy wiedzieć, z kim się umówiliśmy, ponieważ na wizytówce odczytamy: Jan Kowalski – RSM firmy X. W poniższym artykule rozszyfrujemy coraz popularniejsze skróty, takie jak CSO, RSM, DBA czy CIO. Być może jesteś którymś z nich, a jeszcze o tym nie wiesz? Sprawdźmy!
WSPÓŁPRACA ZAGRANICZNA
Na początku trzeba zadać sobie pytanie, dlaczego skróty poszczególnych stanowisk zaczynają dominować w polskich biznesach. Zapewne znajdzie się wielu przeciwników z populistycznymi hasłami: polska firma to polskie nazewnictwo; przez takie zabiegi tracimy naszą tożsamość narodową, niech dyrektor pozostanie dyrektorem. Głosiciele tych słów powinni zdawać sobie sprawę, że biznes jest dzisiaj globalny. Organizacje współpracują ze sobą na poziomie międzynarodowym. W związku z tym używanie nazw stanowisk po angielsku ułatwia współpracę.
Niektóre firmy stawiają również na pełen profesjonalizm, począwszy od oferowanych usług, a skończywszy na określaniu stanowisk w organizacji. Oczywiście nie zawsze jest to konieczne, lecz niektórzy klienci również mogą zwracać na to uwagę i dzięki temu przedsiębiorstwo odbierane jest jako poważna firma.
Choć za granicą zdarza się, że CEO, czyli dyrektor generalny jest stanowiskiem nawet w jednoosobowej działalności, w Polsce takie nazwy przyjmowane są w firmach z zarządem.
KTO JEST KIM?
Zapewne już domyśliłeś się kim jest CEO. To Chief Executive Officer, czyli dyrektor generalny/zarządzający. Jednym słowem, najważniejsza osoba w firmie. Szef, prezes zarządu, osoba, która stoi na szczycie pracowniczej hierarchii i do której należy ostateczna władza wykonawcza.
A kim są pozostałe osoby? Poniżej przedstawiamy krótką listę wraz z wyjaśnieniem.
CIO – Chief Information Officer, czyli dyrektor działu IT. To on lub ona jest odpowiedzialny/ odpowiedzialna za wszystko, co dzieje się w dziale informatyki. W związku z dynamicznym rozwojem technologii informacyjnych, funkcja CIO to wymagające stanowisko. Osoba sprawująca tę funkcję powinna dysponować wiedzą w zakresie systemów informatycznych, a także w dziedzinie zarządzania oraz ekonomii, bowiem to ona podejmuje codziennie wiele kluczowych decyzji dotyczących rozwiązań technologicznych w organizacji.
CFO – Chief Financial Officer, czyli główny księgowy firmy. Najważniejsza osoba w dziale finansowym. Jego główne zadania to ocena ryzyka finansowego przedsiębiorstwa. To kolejne, zaraz po CIO stanowisko, które wymaga dobrego przygotowania i zdobytego przez lata doświadczenia.
CSO – Chief Security Officer, czyli szef ochrony i bezpieczeństwa. Zajmuje się oceną ryzyka w firmie, nie tyle finansowego, ile osobistego i fizycznego. Kontroluje ryzyko, ustala jak go unikać i przygotowuje strategię, która w tym pomoże. CSO zajmuje się również bezpieczeństwem danych w firmie.
COO – Chief Operating Officer, czyli dyrektor operacyjny. Trzeba podkreślić, że COO to jedna z najważniejszych osób w firmie, ponieważ kontroluje i czuwa nad każdym przedsięwzięciem, które ma w niej miejsce. Zajmuje się również sporządzaniem raportów, które przedstawia bezpośrednio zarządowi.
CMO – Chief Marketing Officer, czyli dyrektor odpowiedzialny za marketing i promocję firmy. To on decyduje, w jaki sposób firma ma się reklamować, w jakich kanałach i jaki przeznaczyć na to budżet. Dzięki jego działaniom biznes nie działa w próżni, ale „wychodzi” do klienta, informuje o sobie. CMO czuwa nad prawidłową sprzedażą i reklamą usług.
SKRÓTÓW JEST ZNACZNIE WIĘCEJ
Wyjaśniliśmy te najczęściej spotykanie skróty nazw stanowisk osób zasiadających w zarządzie. Jednak oprócz zarządu przedsiębiorstwa, angielskie nazwy przyjmują również osoby na innych stanowiskach. Poniżej przedstawimy kilka skrótów wraz z rozwinięciem.
CSM – Customer Service Manager – Kierownik ds. obsługi klienta
RSM – Regional Sales Manager – Regionalny dyrektor sprzedaży
KAM – Key Account Manager – Specjalista ds. kluczowych klientów
HRM – Human Resource Manager – Kierownik działu kadr
DBA – Data Base Administrator – Administrator Baz Danych
Warto znać omówione w artykule skróty, którymi coraz częściej posługują się polscy dyrektorzy, kierownicy, specjaliści. Już w momencie otrzymania wizytówki będziemy wiedzieć, czym dana osoba zajmuje się w firmie i jaką ma pozycję. Ta wiedza może uchronić nas przed popełnieniem gafy podczas kolejnego spotkania biznesowego.