KAŻDE POKOLENIE MA WŁASNY CZAS… W PRACY. POKOLENIE Y

W poprzednim numerze rozpoczęliśmy cykl artykułów dotyczących charakterystyki pokolenia X, pokolenia Y i pokolenia Z oraz ich sposobu myślenia i podejścia do wyzwań w pracy. Ostatnio pod lupę wzięliśmy pokolenie X. Dowiedzieliście się, jakie to są osoby, co motywuje ich do pracy, jakimi pracownikami są „iksy” i co jest dla nich ważniejsze – rodzina czy kariera. Teraz chcemy zaprezentować Wam następną w kolejności generację – POKOLENIE Y. Czym się charakteryzują? Czy warto w nich inwestować? Jakie mają potrzeby?

KIEDY PRZYSZLI NA ŚWIAT?

Zakłada się, że do tej generacji można zaliczyć osoby, które przyszły na świat w latach 80. i 90. XX wieku. W Polsce niektórzy eksperci podają, że do pokolenia Y możemy włączyć również osoby urodzone na przełomie XX i XXI wieku. Różnice ram czasowych wynikają z tego, że jednym z czynników kształtujących pokolenie Y jest doświadczenie kapitalizmu i rozpowszechnienia nowych technologii. Te doświadczenia stały się udziałem Polaków dopiero po upadku komunizmu, kiedy w naszym kraju nałożyły się na siebie dwa procesy: transformacja ustrojowa i upowszechnienie Internetu. To, co dla Zachodu stawało się normą, u nas dopiero raczkowało i uczyliśmy się nowych technologii porozumiewania się ze światem.

Najstarsze (Igreki) kończą w tym roku 41 lat, a najmłodsi dopiero 20 lat.

Przedstawiciele pokolenia Y, podobnie jak pokolenia Z (o których więcej w kolejnym wydaniu) nazywani są często wspólnie Millenialsami, ze względu na to, że zaczęli wchodzić na rynek pracy na przełomie dwóch tysiącleci (z ang. millenium).

LEPSZY START NIŻ RODZICE

To pokolenie miało zdecydowanie lepsze warunki do rozwoju i do wejścia w dorosłość niż ich rodzice. „Igreki” wychowały się w innym ustroju, system edukacji, na którym zdobywały wiedzę również został zreformowany. Rodzice również bardziej zadbali o ich wykształcenie i poczucie pewności siebie.

Generacja Y świetnie radzi sobie z językami obcymi, a w szczególności z językiem angielskim. Wynika to z faktu, że od dziecka miały kontakt z nową technologią, komputerami, na których jedynym dostępnym językiem był język angielski. Technologia jest również nieodłącznym elementem w ich sposobie spędzania wolnego czasu oraz w pracy. „Igrek” lubi mieć najnowszy smartfon w kieszeni, duży telewizor w domu i grać wieczorami na konsoli do gier.

ROZWÓJ OSOBISTY I CIĄGŁE DOSKONALENIE

Millenialsi stawiają na rozwój osobisty i poświęcanie czasu na pasję. Tak planują swoje życie, aby to pasja była ich źródłem utrzymania. Lubią czytać edukacyjne książki i brać udział w sesjach mentoringowych. Cenią sobie wolny czas i nie wyobrażają sobie nie mieć wolnych weekendów. W życiu osobistym stawiają na własny, niepowtarzalny styl. „Igreki” lubią nowości i cenią firmy, które wypuszczają je na rynek. Co jeszcze wyróżnia pokolenie Y? Nie myślą o usamodzielnieniu się. Mieszkanie z rodzicami po 30. nie jest, według nich, powodem do wstydu. Przeraża ich myśl, że mogliby wziąć kredyt na mieszkanie na 30 lat i być przywiązani do jednego miejsca. „Igreki” chętnie zmieniają pracę, nie czują przywiązania do jednej firmy.

JAKIMI SĄ PRACOWNIKAMI?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, „Igreki” chcą, aby pasja i zainteresowania stały się ich sposobem na życie. Nie lubią zobowiązań, dobrze odnajdują się we freelancingu, pracując na własny rachunek.

Przedstawiciele pokolenia Y stawia na rozwój, ciekawe i pasjonujące zajęcia. Cenią sobie każdą chwilę i czas, który mogą poświęcić tylko dla siebie. Opisywana generacja nie lubi pracować po godzinach, nawet jeśli otrzyma za nie wyższe wynagrodzenie.

Zmiana pracy nie jest dla „Igreków” dużym wyzwaniem. Jeżeli jest coś, co nie odpowiada im w firmie, to następnego dnia składają wypowiedzenie. Bardzo często pracują na umowie o dzieło lub umowie zlecenie. Im mniej są związani formalnie z firmą tym lepiej.

„Igreki” mają problemy z organizacją pracy własnej. Zaczynają wiele zadań jednocześnie, ale mają problemy z ich dokończeniem. Nie potrafią ustalić priorytetów w swojej pracy.

pokolenie Y 2

WYZWANIA, WYZWANIA, WYZWANIA

Dla pokolenia Y ważne są wyzwania w pracy. Nie lubią nudy. Chcą, żeby w pracy ciągle działo się coś nowego. Dodatkowo ich motywacją do pracy w dużej mierze jest dobra atmosfera. Chętniej przychodzą do miejsca, w którym wykonują swoje obowiązki, gdzie czują nieco luzu. Cenią sobie również biura, w których jest dostęp do rozrywki i odpoczynku.

HASHTAGNATION TO ONI

Generacja Y jest częścią hashtagnation, czyli pokolenia selfie. „Igreki” w dużej mierze korzystają z mediów społecznościowych, gdzie dzielą się ze znajomymi zdjęciami z wakacji, z kupna nowego samochodu. Każdego dnia dodają własne i komentują posty innych. W social media czują się jak ryba w wodzie. Często ich profile na mediach społecznościowych mogą być cennym źródłem informacji dla potencjalnych pracodawców, na temat ich sposobu spędzania wolnego czasu czy hobby.

IGREKI SĄ ŹLE OCENIANE PRZEZ PRACODAWCÓW

Stereotypowe myślenie na temat „Igreków” jest takie, że są to osoby rozpieszczone, nielojalne i kapryśne. Od najmłodszych lat rodzice wpajali im, że są najmądrzejsi i najlepsi, przez co oczekują pochwał za swoją pracę. Jeśli ich nie dostają, czują się zdemotywowani i odchodzą z firmy. Pracodawcy boją się, że osoby z tego pokolenia z dnia na dzień odejdą z pracy, zostawiając ważne projekty i klientów samym sobie.

Oczywiście przedstawiamy stereotypowe myślenie. W rzeczywistości większość „Igreków” lojalnie realizuje swoje zadania, szuka kompromisów w pracy, mówi o swoich potrzebach. Pamiętajmy, że ich zaangażowanie i kreatywność mogą być kołem napędowym w niejednym biznesie. Najważniejsze to umiejętnie wykorzystać potencjał drzemiący w takim pracowniku.