Jak efektywnie prowadzić biznes online? Zadbaj o 3 filary biznesu.
Często słyszymy, że aby osiągnąć sukces w biznesie potrzeba ciężkiej pracy, wytrwałości i poświęcenia. To prawda, biznesu nie tworzy się w ciągu doby. Rozwija się go każdego dnia i staje się on częścią życia przedsiębiorcy. Jednak skala jego sukcesu i pomyślności zależy od wielu innych czynników, niż sama wytrwałość czy ciężka praca. Jeżeli chcesz skutecznie osiągać swoje cele biznesowe i prowadzić firmę do sukcesu zadbaj o poniższe trzy obszary. Prowadź swój biznes lepiej, mądrzej, niekoniecznie ciężej!
Ludzie
Jeśli chcesz, aby Twoja mała firma odniosła sukces, potrzebujesz fantastycznego zespołu. Firma może osiągnąć niesamowite rzeczy, jeśli ma przywództwo i zespół, który jest zaangażowany, pracowity i wierzy w misję firmy. Osiągniesz to przemyślaną rekrutacją i inwestowaniem w rozwój pracowników.
Skostniały zespół to taki, który od dawna się nie rozwija, a tylko wykonuje obowiązki. - I. Bielińska, Z. Jakubczyńska
Marketing
Kolejnym filarem udanego biznesu jest marketing. Aby odnieść sukces w biznesie, musisz przyciągnąć większą liczbę odbiorców za pomocą kompleksowych strategii marketingowych. Twój plany długo i krótkoterminowe, przeplataj i spajaj kampanie online i offline, dąż do kontaktu i relacji z grupą docelową. Oto niektóre z metod marketingowych, które możesz wdrażać cyklicznie, stale, razem i oddzielnie, w zależności od rodzaju oferty, oczekiwań klientów i planowanych akcji marketingowych:
- marketing tradycyjny (bilboardy, ulotki, reklamy w mediach)
- marketing oparty na współpracy (sponsorowanie wydarzeń, kooperatywy biznesowe)
- udział w targach branżowych
- organizacja eventów online i offline (edukacja, testy, konkursy)
- artykuły sponsorowane w prasie
- wysokiej jakości obsługa klienta
- strona internetowa, blog firmowy
- profil w mediach społecznościowych
- sms i e-mail marketing
- marketing wideo kampanii w mediach społecznościowych
- influence marketing
Produkt i usługa.
Trzeci filar to wartość, jaką oferujesz ludziom w zamian za pieniądze. Produkty lub usługi, jakie wypuszczasz w świat. Od czasu do czasu przeprowadzaj ewaluację swojej oferty. Analizuj bieżące trendy, rób badania wśród swoich klientów, aby wiedzieć, jakie zgłaszają oczekiwania, jakie mają problemy, czego im brakuje w produktach i usługach Twojej marki. Na tej podstawie możesz zmieniać i udoskonalać jakość swoich produktów np. opakowania, sposób dostawy czy obsługi klienta.
Zawsze można zrobić coś lepiej, a najbardziej niebezpieczne dla biznesu, jest tzw. spoczęcie na laurach i nie obserwowanie konkurencji. Tego rodzaju błąd popełniła firma Kodak, która zbyt długo zwlekając z wypuszczeniem aparatów cyfrowych, została w ciągu kilkunastu miesięcy wyprzedzona przez młodszą konkurencję, co w konsekwencji doprowadziło do bankructwa tej prekursorskiej firmy w branży foto i fonograficznej. Dlatego słuchaj uważnie swoich klientów, przeprowadzaj jakościowe kontrole swojej oferty i nie bój się wprowadzać innowacji.