4 kroki do sklepu online
Założenie sklepu internetowego nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Ale jeśli masz pomysł, który ma potencjał, by przynosić zyski to warto spróbować. Szczególnie w obecnych czasach, kiedy coraz łatwiej konsumentom znaleźć wymarzone produkty w Internecie, niż stacjonarnie. W tym artykule omówimy podstawowe kroki do założenia sklepu internetowego, aby ułatwić Ci podjęcie decyzji i uniknąć stresu.
Założenie sklepu internetowego wymaga wielu przygotowań. Jest mnóstwo rzeczy, o których musisz pamiętać i szczegółów biznesowych, które należy poznać. To tak, jak z otwieraniem pierwszej firmy. Nasze 4 kroki nie są więc przepisem na sklep internetowy od zera, ale przewodnikiem po najważniejszych elementach, o które trzeba zadbać na początkowym etapie zakładania biznesu e-commerce.
Marzysz o tym, aby sprzedawać we własnym sklepie, zarabiać na nowoczesnym handlu i samemu dla siebie być szefem? Być może masz już pomysł na produkty, które powinny pojawić się w Twoim sklepie i wiesz, w jakim modelu chcesz sprzedawać (np. dropshipping). Mimo to jeszcze nie ruszyłeś z miejsca? Prawdopodobnie nie bardzo wiesz, co zrobić z tymi planami. Nie jesteś sam. Najczęstsze pytanie, które spędza sen z powiek przyszłym sprzedawcom online brzmi: od czego zacząć? Jest tyle spraw do przemyślenia i zaplanowania! Logistyka, platforma, płatności, logo i wiele innych, które tworzą mętlik w głowie. Dlatego, w tym artykule uporządkujemy kolejność działań skupiając się na czterech podstawowych krokach, które należy wykonać, aby otworzyć swój pierwszy e-sklep.
CZTERY KROKI DO WŁASNEGO SKLEPU ONLINE
1. Zyskaj pewność, co do swojej oferty produktowej.
Wybór asortymentu do sklepu to bardzo szeroki temat na całkowicie oddzielny artykuł. Jednak zakładając, że masz już jakieś wyobrażenia dotyczące produktów, upewnij się, że oferta będzie spełniała poniższe warunki:
Będzie odpowiadała na czyjeś autentyczne potrzeby. Bez obaw, nie musisz wymyślać zupełnie nowego produktu, którego nikt na świecie dotąd nie zaprezentował (przyznajmy, że to graniczy obecnie z cudem). Wystarczy, że masz ciekawy pomysł na urozmaicenie, wypełnienie niszy, ulepszenie, zrobienie czegoś inaczej, z myślą o np. innej grupie docelowej. Moda jest doskonałym dowodem na to, że można wchodzić na oblężone rynki. Odzież jest to branża, w której istnieje największa konkurencja, mimo to wciąż pojawiają się nowe marki, które radzą sobie znakomicie. Wystarczy znaleźć swoją przestrzeń w danej niszy lub umieć odpowiedzieć na potrzeby klientów w inny sposób niż istniejące firmy. Na przykładzie odzieży może to być marka modowa dla osób o nietypowych wymiarach (np. wyjątkowo wysokich lub niskich) lub wykorzystująca w produkcji wyłącznie szlachetne tkaniny.
- Produkty będzie stosunkowo łatwo dostarczyć. Wyjątkowo kruche lub niestandardowe gabarytowo przedmioty, trzeba odpowiednio zabezpieczyć przed wysyłką. Koszt dostawy także może być drogi. Dlatego do swojego pierwszego sklepu online wybierz bezpieczny produkt, który nie zwiększy wydatków, ani Twoich obowiązków.
- Będzie łatwy w pozyskaniu. Zadbaj o to, aby uzupełnianie magazynowych braków było szybkie i płynne, a klienci nie musieli czekać tygodni na zamówiony produkt. Wyjątek stanowią unikalne rzeczy robione na zamówienie.
Pamiętaj, że badania rynkowe, które można w łatwy sposób przeprowadzić samodzielnie za pomocą ankiet online lub elementów strategii w mediach społecznościowych, najlepiej potwierdzą trafność Twojego wyboru co do asortymentu.
2. Zaplanuj strategię marketingową.
Zastanów się, w jaki sposób najlepiej komunikować się z potencjalnymi klientami? W jakich mediach społecznościowych musisz być aktywny? Jakie treści wzbudzą w grupie docelowej zaufanie? To moment, w którym możesz już myśleć o przyszłych kampaniach, ale przede wszystkim o projektowaniu lejka sprzedażowego.
Nie zostawiaj tych czynności na później. Jeśli chcesz osiągnąć sukces w e-commerce o sposobach pozyskiwania klientów i budowaniu pozycji marki, powinieneś myśleć jeszcze zanim postawisz platformę sprzedażową. Dobrym rozwiązaniem jest wsparcie agencji marketingowej lub mentoring biznesu.
3. Zaprojektuj swój e-sklep.
Na szczęście nie musisz tego robić samodzielnie ani zupełnie od zera. Chyba, że masz doświadczenie w kodowaniu i zależy ci na wyjątkowo indywidualnej, ponadprzeciętnej stronie czy niespotykanych funkcjonalnościach. W innym wypadku, a szczególnie dla początkujących, polecamy wybór jednej ze sprawdzonych platform e-commerce np. Shopify czy Presto, i oparciu swojego sklepu o dostępne u nich szablony. Nie tylko łatwość projektowania wyglądu ma tutaj znaczenie, ale przede wszystkim to, że zyskujemy wsparcie techniczne, system do zarządzania treścią, podłączenie do bramek płatności i bezpieczeństwo.
Wybierając platformę powinieneś już wiedzieć, jaki wizerunek przyjmie Twoja marka. Wybierz kolory, styl, zaprojektuj logo dla swojego e-sklepu.
Nie zapominaj o aspektach prawnych i organizacyjnych, Sklep musi zawierać regulamin, informacje o reklamacjach i zwrotach oraz dane kontaktowe.
4. Pochwal się światu i zdobądź pierwszego klienta.
Sklep dopięty na ostatni guzik. Czas pokazać go światu. Wiesz już, że istnieje wiele strategii marketingowych, z których możesz zdecydować się korzystać. Na pewno przemyślałeś to projektując strategię marketingową dla swojego sklepu. Na samym początku zacznij od content marketingu, czyli regularnego i wartościowego publikowania ciekawostek ze świata Twojego sklepu, życzliwych postów, nowych produktów, wyprzedaży, ale także historii Twojego pomysłu, misji firmy, jakości produktów itd. To wszystko po to, aby budować autentyczne relacje ze swoimi klientami. Nigdy nie bagatelizuj optymalizowania swojego sklepu pod kątem SEO i chętnie korzystaj z narzędzi marketingu online dostępnych na platformach e-commerce. Debiutując nie bój się zaszaleć i wyskakiwać ludziom z lodówki. Ważne, abyś robił to w dobrym kontekście i z polotem. Korzystaj z Google Ads, reklam na Facebooku, sponsorowanych postów na Instagramie, artykułach sponsorowanych. Nawiązuj relacje z innymi markami, postaw na dobre i krótkie promocje. Testuj różne rozwiązania, aby zaobserwować co ma największe znaczenie dla Twojej grupy docelowej i co najbardziej wpływa na zwiększanie sprzedaży. Trzymamy kciuki za Twój sukces.