Jakie media społecznościowe wykorzystywać do pozyskiwania określonych typów klientów?
Wielokrotnie pisaliśmy już o tym, jak ważne w marketingu jest bycie online i korzystanie z mediów społecznościowych. Dzisiaj spróbujemy pokazać, w jaki sposób wybrać właściwe platformy na początek, aby były skuteczne dla twojego konkretnego biznesu.
Popularne platformy mediów społecznościowych dedykowane są wszystkiemu i dla wszystkich. Łączą ludzi o wspólnych zainteresowaniach, podobnych hobby, porównywalnych danych demograficznych i wielu innych czynnikach. Ale są także takie, które są niemal stworzone pod konkretne rodzaje biznesu np. Pinterest dla wnętrz, Instagram dla mody, Facebook dla edukacji i komunikacji, a LinkedIN dla rekrutacji. Nie oznacza, to, że inne branże nie powinny próbować prowadzić swoich działań na tych platformach. Wszystko zależy od celu jaki chcemy osiągnąć wykorzystując media społecznościowe oraz preferencji klientów.
Prowadzenie żywych i aktywnych profili firmowych na każdej z tych platform jest możliwe, choć na początku trudne, czasochłonne i kosztowne. Nie pozwól sobie na to, aby ogrom dodatkowej pracy contentowej, której wymaga prowadzenie mediów społecznościowych, przygniatał cię, demotywował, odrywał od najważniejszych zajęć biznesowych. Nie trudno o chaos, szczególnie w sytuacjach, kiedy samodzielnie decydujemy się na prowadzenie firmowych mediów społecznościowych. Lepiej zacząć małymi krokami. Nawet od jednego profilu firmowego na start. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pozwoli Ci usystematyzować swoje działania w podbijaniu portali społecznościowych.
Od czego zacząć?
Jeszcze zanim założysz firmowe profile i zaczniesz spędzać godziny nad kalendarzem planując posty czy wymyślać grafiki, usiądź z kartką papieru, zupełnie…offline. Brzmi totalnie nie na czasie, ale uwierz, że na samym początku potrzebujesz tylko tego. Refleksja i analiza pozbawiona bodźców, pomysłów ze świata online. Na to przyjdzie czas później.
Określ rolę mediów społecznościowych w firmie
Zastanów się, jakie są twoje cele związane z mediami społecznościowymi. Dla jakich efektów chcesz używać tego narzędzia?
Trzy najczęstsze cele związane z mediami społecznościowymi firm to:
- Udoskonalenie systemu obsługi klienta poprzez zapewnienie dodatkowej platformy, za pomocą której klienci mogą kontaktować się z pytaniami i obawami.
- Docieranie do nowych odbiorców i nowych grup demograficznych, którzy mogą być otwarci na twoje produkty lub usługi. Zwiększanie świadomości marki i pokazywanie oferty firmy nowym osobom.
- Poznanie potrzeb, pragnień i nawyków odbiorców. Zwiększenie ruchu na stronie firmowej czy sklepie, a tym samym zwiększenie sprzedaży.
Każdy z powyższych punktów można podzielić na mniejsze cele lub poszczególne kampanie i działania. Miejsce tych pomysłów i projektów jest w szczegółowej strategii, którą zbudujesz już za chwilę.
Persona klienta
Kiedy wiesz już do czego potrzebny ci profil biznesowy w social mediach, czas zastanowić się gdzie i jak odpowiednio skierować swoje działania. Wynotuj wszystko to, co wiesz o swojej grupie docelowej, o swoim idealnym kliencie. Na pewno wiesz komu sprzedajesz swoje usługi i produkty. Mając przed sobą tę personę idealną zastanów się, w jaki sposób ta osoba korzysta z mediów społecznościowych? Czego na nich szuka? Jak częstym i aktywnym jest użytkownikiem portali? Co przynosi jej ta aktywność? W ten sposób wyselekcjonuj maksymalnie trzy serwisy, z których korzystają klienci. W dalszym etapie, dla potwierdzenia swojej analizy, możesz zaproponować dotychczasowym klientom ankietę. Możesz zapytać ich wprost: Z jakich mediów społecznościowych korzystasz najchętniej? Gdzie chciałbyś zobaczyć więcej informacji na temat usług czy produktów z tej branży? Krótkie badanie możesz przeprowadzić drogą smsową, mailową lub prosząc o odpowiedź klientów odwiedzających twój punkt usługowy czy sklep. Z tymi danymi coraz bardziej zbliżamy się do określenia, jakich mediów społecznościowych używać? Które są strzałem w dziesiątkę w przypadku twojej konkretnej branży?
Jakich mediów społecznościowych używać?
Wiesz już jakie cele chcesz osiągnąć i czym zajmują się klienci. Dlatego wybranie odpowiednich portali społecznościowych nie powinno stanowić problemu. Nie działasz w ciemno i na pewno już na tym etapie domyślasz się, gdzie powinieneś skierować swoje kroki najpierw. Aby się upewnić, przeprowadź krótką analizę popularnych serwisów:
Facebook: to zdecydowanie największa platforma, z ponad 2 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie. Facebook jest dobry do generowania potencjalnych klientów, a jego potencjał reklamowy pozwala dostosować kampanie marketingowe do bardzo określonych odbiorców. Facebook to także dobra platforma do budowania relacji, pokazywania ludzkiej strony firmy i przekształcania odbiorców w lojalnych klientów. Możesz tu bawić, edukować, prowadzić szkolenia, konkursy, a także sprzedaż.
Twitter: Twitter jest platformą szybkich informacji. Publikowane treści, aby przebiły się przed konkurencję wymagają polotu, kreatywności i zwięzłości. Jeżeli zależy ci , aby informować odbiorców w szybki i ciekawy sposób o wydarzeniach, swoim stosunku do sytuacji społecznych, ekonomicznych, ogólnoświatowych, kulturalnych - to jest serwis dla ciebie. Sprawdzaj statystyki. Na dzień dzisiejszy większość użytkowników Twittera ma mniej niż 50 lat, a typem treści, który najlepiej działa na tej platformie, jest łatwo przyswajalna treść tekstowa: notatki prasowe, cytaty, komentarze do konkretnych sytuacji. Dobrze widziane są obrazy, ale królują krótkie teksty, szczególnie krótkie komunikaty.
LinkedIn: LinkedIn jest chyba najlepszą platformą dla branży B2B, zwłaszcza jeśli twoim celem jest generowanie leadów. Jest to również idealna platforma dla treści edukacyjnych (artykułów, filmów) i może pomóc ci zbudować rangę lidera w branży. Większość aktywnych użytkowników LinkedIn ma więcej niż 30 lat.
Pinterest: Na Pinterest jest o wiele więcej kobiet niż mężczyzn, a platforma rozwinęła się w ciągu ostatnich kilku lat o wiele funkcjonalności. Budowanie społeczności na Pinterest, publikowanie treści tekstowych, odnośniki do blogów i innych witryn dzięki dobremu opisowi oraz efektownej grafice to ogromne zalety platformy. Użytkownicy chętnie planują zakupy korzystając z Pinterest szczególnie w obszarach: wyposażenie wnętrz, design, moda, zabawki, DIY, dekoracje.
Instagram: Nie możemy pominąć serwisu, który codziennie podbija serca 500 milionów użytkowników. Tutaj zaangażowanie odbiorców już prześcignęło starszego brata, czyli Facebook. Na Instagramie zdobędziesz zaufanie i obserwatorów, a z czasem klientów, dzięki konsekwencji, regularności, wyśmienitym zdjęciom oraz częstym relacjom filmowym w tzw. Insta Stories, Reels czy IGTV. Nie trzeba chyba sugerować, że jest to najlepsza platforma dla wszelkiego rodzaju produktów kulinariów, mody i kultury, ale także usługi radzą sobie tutaj doskonale np. firmy, które prowadzą szkolenia.
Produkt: haftowane obrazy Cel: zwiększenie sprzedaży Klient: kobieta 30+, artystka, podróżniczka, średnio i mocno zamożna, wykształcona, oczytana, o unikalnym i mocno spersonalizowanym stylu ubierania się, wrażliwa, rodzinna, mająca wielu przyjaciół, hojna, niezależna, prowadząca własny biznes. Jakie media wybrać: Instagram, Pinterest, YouTube.
|
Usługa: lekcje wystąpień publicznych Cel: Zwiększenie świadomości marki, rozszerzenie demograficzne zasięgów Klient: mężczyźni i kobiety 25-50 lat, ambitni, przedsiębiorcy, nauczyciele, wykładowcy, coachowie, biznesmeni, promotorzy wiedzy i idei, średnio zamożni, z dużych miast, eleganccy, odważni, chłonni wiedzy, stale podnoszący kwalifikacje. Jakie media wybrać: LinkedIn, Facebook, YouTube.
|
Podane przykłady są bardzo ogólne i mają na celu obrazowo przedstawić efekt końcowy analizy twojej marki i jej potrzeb w kontekście tego, na jakie media społecznościowe się zdecydować.
Co dalej?
Kiedy wybierzesz 1-3 media społecznościowe, czas na zbudowanie strategii. Daj sobie czas. Na początek przy nazwie każdej z platform wypisz własne pomysły na to co i w jaki sposób chcesz przekazać odbiorcom. Potem odpal Internet i zanurz się w morzu inspiracji. Sprawdź popularność twojej branży na danej platformie, ale podglądaj także inne gałęzie biznesu. Jak sobie radzą, co wzbudza zainteresowanie. Obserwuj i notuj swoje uwagi.
Strategia może być na początku bardzo prosta, bo z czasem rozwiniesz ją o kolejne elementy. Najważniejsza jest spójność i konsekwencja. Wyznacz sobie realne ramy czasowe do pracy nad tworzeniem treści i materiałów do publikacji. Są to przecież liczne zdjęcia i grafiki, teksty, tematy, które chcesz poruszyć. Zastanów się nad formą komunikacji oraz częstotliwością publikacji. Swoją strategię będziesz modyfikować i ulepszać z biegiem czasu. Kiedy poczujesz się pewnie w prowadzeniu jednego lub dwóch profili firmowych w mediach społecznościowych, możesz pomyśleć o dalszej ekspansji sieci społecznościowych. Kierując się potrzebami klientów, własnych pomysłów i możliwości. Być może zdecydujesz się na profesjonalne wsparcie copywritera, social managera lub agencji marketingowej? Trzymamy kciuki!
Pamiętaj, że w sieci jest wiele materiałów szkoleniowych, które pomogą ci krok po kroku zaistnieć w sieci lub zdobyć inna ważna dla biznesu umiejętność, osiągnąć wybrany cel. O tym, czy kierować się w wyborze kursu online pisaliśmy w poprzednim wydaniu Magazynu Lubelskiego. Spokojnie, tekst znajdziesz na naszej stronie internetowej (www.magazynlubelski.pl) Zapraszamy do lektury.