Grywalizacja zbuduje pozytywną atmosferę w Twojej firmie

Firma to ludzie. Od nich zależy jej rozwój, współpraca z klientem, wyprzedzanie konkurencji. To nie sprzęt, technologia, procesy czy schematy są fundamentem dobrze prosperującego biznesu. Są nim pracownicy, którzy dzięki wymienionym wcześniej narzędziom pracują na jej sukces. Można zobrazować to na przykładzie wysokiej, majestatycznej wieży. Pracownicy to jej podwaliny – gdyby nie oni, wieża zawaliłaby się przy dużym podmuchu wiatru. Technologia, procedury, narzędzia – to ściany tej wieży. Sprawiają, że jest ona wysoka, przewyższa inne budynki. Na samym szczycie wieży jest punkt widokowy – sukces firmy. Z samej góry widać osiągnięcia i pracę każdego członka zespołu. Jeśli każdy pracownik jest zaangażowany w swoją pracę – wszystko jest ok. A co jeśli powoli wkrada się rutyna i wypalenie zawodowe? Jak zmotywować swojego podwładnego do pracy? Jak wzbudzić w nim chęć do działania, projektowania, sprzedawania? Z pomocą przychodzi grywalizacja.

MŁODZI PRACOWNICY LUBIĄ GRAĆ

Gamifikacja – również tak możemy nazwać grywalizację – nie jest podejściem nowym, a XXI wiek dał jej tylko możliwość szybkiego rozwoju. Coraz więcej młodych ludzi wychowuje się na grach, nie tyle karcianych i planszowych, co internetowych i komputerowych. A to najlepiej bawi, najlepiej motywuje do pracy. Grywalizacja zakłada wykorzystanie elementów gry (zasad, przedmiotów, cech, zadań i celów) w rzeczywistości, w celach nie związanych z samą grą. Chodzi o przeniesienie mechanizmów gry, takich jak rywalizacja, wspólne wykonywanie zadań, zdobywanie poziomów i punktów, do świata firmy. Dzięki tym mechanizmom pracownicy mogą zaangażować się i wykazać zawodowo w czymś, co znają z domowego zacisza – gra, współpraca, spryt. Grywalizacja pobudza emocje u ludzi - sprawia, że wszyscy zaczynają kreatywnie myśleć, pracować, tworzyć nowe projekty.

ZDROWA RYWALIZACJA

Biznes od dawna interesował się zjawiskiem grywalizacji w firmie. Każde przedsiębiorstwo od jakiegoś czasu zmaga się z problemem braku zaangażowania pracowników w swoje obowiązki. Jak sprawić, by pracownikowi się chciało? Grywalizacja mówi: wprowadzić elementy zabawy i rywalizacji. U człowieka musi pojawić się uśmiech na twarzy, a jednocześnie musi mieć z tyłu głowy, że jeśli wykona projekt lepiej niż kolega z biura, będzie doceniony. Najprostszym, choć nieco kontrowersyjnym przykładem zastosowania grywalizacji w biznesie, jest ranking handlowców. Przedstawiciel handlowy, który osiągnie najlepszy wynik, zdobędzie najwięcej klientów i podpisze najlepsze kontrakty, trafia na pierwsze miejsce w rankingu, który jest udostępniany wszystkim pracownikom. Tu mogą pojawić się problemy z danymi wrażliwymi – firmy mają na to sposób. Każdy pracownik ma określony numer. Po numerze każdy może sprawdzić, które miejsce zajął w rankingu.

Innym pomysłem jest przyznawanie punktów pracownikom, którzy wykonali najlepiej poszczególne zadania. Mogą one później zostać wymienione na narzędzia ułatwiające im pracę – lepszy sprzęt biurowy, miejsce parkingowe bliżej drzwi wejściowych, wspólna kolacja z prezesem. Można to porównać do programów lojalnościowych oferowanych na stacjach paliwa lub w supermarketach, z tym że tam punkty dostają klienci, a nie pracownicy danej firmy.

ELEMENTY GRYWALIZACJI

Podstawowe elementy, wykorzystywane w firmach w procesie grywalizacji, to:

- punkty i nagrody (pracownik otrzymuje punkty, za wykonanie określonych zadań),

- zestawienia (rankingi, które określają miejsca pracowników względem siebie),

- tytuły i odznaczenia (wyróżnienia przyznawane pracownikom za ich szczególne osiągnięcia, zamiast sprzedawca: sales expert),

- wirtualna waluta (pracownik może ją gromadzić na wirtualnym koncie i wykorzystać w wirtualnym sklepie),

- poziomy (po ukończeniu zadania z poziomu 1, pracownik może wykonywać zadania z poziomu 2).

Te elementy są składnikami większości gier komputerowych oraz internetowych.

Grywalizacja jest bardzo przydatnym narzędziem w procesie zarządzania pracownikami. Zaangażowanie ludzi poprzez nagradzanie ich punktami, przydzielanie innych zadań lub umożliwianie przewodzeniu grupie przez tydzień jest doskonałym motywatorem do ich efektywnej pracy.

OKREŚLMY GRUPĘ DOCELOWĄ

Wprowadzenie gamifikacji w tryb pracy nie jest zajęciem prostym. Przede wszystkim należy określić grupę osób, którą chcemy zaangażować w ten projekt. Nie łudźmy się, że osoby z dużym stażem pracy będą chętnie rywalizowały o punkty, nazwę stanowiska itp. Dla nich w dużej mierze liczy się cel, a nie sposób dojścia do niego. Metody, jakimi posługują się od kilku lat, są dla nich drogowskazem i nie tak łatwo będzie nam to zmienić. Grywalizację łatwiej jest wprowadzać w firmie, w której zespół składa się z młodych osób, otwartych na nowe procedury, działania. osób.

Nie zapomnijmy również o jakości naszych usług. Na gamifikacji mają skorzystać 3 strony: pracownik, który chętnie przychodzi do pracy i rywalizuje ze swoimi kolegami; firma, która osiągnie lepsze wyniki od konkurencji i zajmie wysoką pozycję na rynku; klient, który chce, aby jakość obsługi była na najwyższym poziomie. Dla niego nie liczą się wyniki wewnątrz firmy – on chce kupić produkt lub skorzystać z usługi, która będzie na najwyższym poziomie.

ZRÓBMY TEN PROJEKT WSPÓLNIE

Grywalizacja sprzyja też rozwinięciu relacji międzyludzkich. Widoczne jest to w wielkich korporacjach, które zdecydowały się na wprowadzenie jej do firmy. Zadania wykonywane są wtedy przez pracowników nie indywidualnie, ale zespołowo. Team tworzą osoby, które się znają, ale też takie, dla których jedyną formą kontaktu było do tej pory wypowiedziane na korytarzu „cześć”. Zespoły rywalizują między sobą, wykonując określone przez szefa projekty, tworząc i realizując nowe zadania. Nagrodami są najczęściej premie pieniężne dla członków zespołu lub inne bonusy: bilety do kina, pobyt w SPA, miesięczny karnet na siłownię.

Do tej pory mogłeś przeczytać, że z gamifikacji korzystają pracownicy, którzy już pracują w zakładzie pracy. A czy zdawałeś sobie sprawę, że wiele firm, szczególnie z branży IT, wprowadza ją już na etapie rekrutacji? Grywalizacja jest ważna, ponieważ na polu tym mamy do czynienia z rynkiem pracownika, a nie pracodawcy. Zdarza się, że firmy „biją się” o specjalistę. Tę walkę wygrywa ten, kto lepiej zaciekawi swoją ofertą kandydata do pracy.

Dlaczego gamifikacja w biznesie jest skuteczna? Bo ludzie lubią gry. Wirtualne wyzwania, zdobywanie punktów, bonusów, osiąganie nowych poziomów i rywalizacja – to ich „kręci”. Wykorzystajmy zatem tę wiedzę i zamieńmy niekiedy nudną, biurową pracę naszych pracowników w fascynujące zajęcie.

5 PORAD DOTYCZĄCYCH WPROWADZENIA GRYWALIZACJI W FIRMIE

1. PRZEMYŚL, DLACZEGO AKURAT TA FORMA DZIAŁANIA JEST DLA CIEBIE KORZYSTNA. CO DZIĘKI NIEJ CHCESZ OSIĄGNĄĆ?

2. KTO JEST TWOIM GRACZEM? CZYM SIĘ INTERESUJE?

3. CO CHCESZ ZMIENIĆ W ZACHOWANIU TWOICH GRACZY? ZWIĘKSZYĆ ICH ZAANGAŻOWANIE, POLEPSZYĆ WZAJEMNE STOSUNKI, UDOSKONALIĆ PRZEPŁYW INFORMACJI W FIRMIE?

4. SPRAW, BY REGUŁY DZIAŁANIA BYŁY CZYTELNE DLA KAŻDEGO PRACOWNIKA.

5. NIE ZAPOMNIJ O NAGRODACH PO ZAKOŃCZENIU ZABAWY!