JAK DBAĆ O IDENTYFIKACJĘ WIZUALNĄ FIRMY?
Identyfikacja wizualna firmy to bardzo ważny element, który odróżnia nasze przedsiębiorstwo na rynku od konkurencji. Właściwie prowadzona budzi pozytywne skojarzenia i opinie wśród klientów. Marki, które są rozpoznawalne na świecie, posiadają całe zespoły ludzi pracujących nad pozytywnym odbiorem firmy w świadomości klientów. Wszystko, czym firma chwali się na rynku: logo, hasło, kolorystyka, misja - musi być ze sobą spójne. Co sprawia, że widząc produkty Apple, Mercedes lub Hugo Boss - kojarzymy je z prestiżem, modą, świetną jakością wykonania, stylem życia na wysokim poziomie? Świetnie zaplanowana identyfikacja wizualna firmy.
PODSTAWOWE ELEMENTY IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ
Na wizerunek marki wielki wpływ ma renoma firmy – a więc pozytywna opinia o usługach, produktach, jej wiarygodność, uczciwość, podejście do klienta, reklama. Renoma powinna utrzymywać się przez długi czas i oddziaływać na przyszłość (np. Odzież tej firmy jest świetna, kupię od nich płaszcz też w przyszłym roku). Wypracowanie i utrzymanie dobrej renomy jest trudnym i skomplikowanym zadaniem, szczególnie kiedy firmę dotykają sytuacje kryzysowe. Łatwiej jest stracić dobrą reputację w oczach klientów, niż ponownie ją odzyskać. Światowe marki posiadają zespoły ludzi pracujących tylko nad tym, aby zapobiegać kryzysom lub od razu reagować na wszelkie negatywne symptomy.
Renoma powstaje też dzięki spójnej identyfikacji wizualnej, na którą składają się:
- LOGO. Logo musi być z jednej strony proste, ale też łatwo rozpoznawalne. Musi łatwo zapadać w pamięć klientów. Logo nie musi być powiązane z działalnością Twojej firmy. Zwróć uwagę na największe światowe marki. Czy logo Apple to komputer? Oczywiście, że nie. A czy Ikea ma jakiś mebel? Nie. Również logo firmy Sony nie zawiera żadnych telewizorów. A wy – jak projektujecie logo firm?
Firmy o wielkiej renomie nie muszą pokazywać w logotypie, czym się zajmują. Ono ma zapadać w pamięć, być proste i ponadczasowe.
Są ogólne zasady tworzenia LOGO: nie używaj więcej niż trzech kolorów, żeby nie rozpraszać odbiorcy; nie używaj więcej niż dwóch krojów pisma; pozbywaj się wszystkiego, co nie jest absolutnie konieczne; nie łącz już popularnych znaków; nie słuchaj opinii rodziny i przyjaciół, tylko osób, z którymi tworzysz biznes.
Świetne logotypy z łatwością zarabiają duże pieniądze. Zaś słabe logo może być źródłem nieuświadomionych kosztów.
- KOLORYSTYKA. Jest związana bezpośrednio z barwami użytymi w logo. Kolory stają się dominujące we wszystkich aspektach działalności firmy. Dokumenty, wzory szablonów i prezentacji, służbowe wizytówki, ubiór – to wszystko powinno nawiązywać do kolorystki przedsiębiorstwa. Ludzie w dużej mierze są wzrokowcami, zapamiętują obrazki i kolory. W logo warto zastosować takie kolory, które będą od razu kojarzone z firmą. Żółty i czerwony – McDonald’s. Zarówno budynki barów tego koncernu, jak i ubiór pracowników, są utrzymane w tych barwach. Tutaj nawiązanie do tego, o czym czytałeś w akapicie LOGO: aby przeniesienie odcieni logotypu na całość identyfikacji wizualnej marki było możliwe, trzeba ograniczyć się do 2 – 3 kolorów.
- KRÓJ LITER. Powinien być ustalony w SIW (System Identyfikacji Wizualnej) i konsekwentnie stosowany w materiałach reklamowych, pismach służbowych, na ulotkach, itd. Dlaczego? By na stałe powiązać go z marką.
Te trzy wymienione wyżej elementy są podstawą identyfikacji wizualnej. W zależności od specyfiki firmy, możemy wyróżnić jeszcze: strój pracowników, elementy i wystrój wnętrza (np. sklepu) czy też opakowania i pudełka firmowe.
CZY TWOJA FIRMA POSIADA KSIĘGĘ TOŻSAMOŚCI?
Oficjalnym dokumentem, w którym zapisane są wszystkie informacje dotyczące identyfikacji wizualnej, jest księga identyfikacji wizualnej, niekiedy nazywana księgą tożsamości. To w niej dokładnie opisane są symbole firmy, kolory, typografie firmowe, druki (koperty, bilety wizytowe, dokumenty handlowe, papier firmowy). Wymienione są też wzory materiałów reklamowych i form audiowizualnych, ubiory pracowników, architektura i wystrój budynków. Poza elementami wizualnymi, księga może zawierać również części pozawizualne, takie jak - formuła przeprowadzania rozmów telefonicznych, sposoby obsługi klienta, ścieżki dźwiękowe wykorzystywane w firmie oraz zapachy. Księga corporate identity powinna opisywać każdy możliwy aspekt i scenariusz, według którego przedsiębiorstwo ma zamiar budować swoją markę.
BIZNESOWA PIERWSZA RANDKA
Psycholodzy twierdzą, że oceniamy drugiego człowieka w przeciągu 2 sekund – tyle nam wystarczy, by odczytać podstawowe informacje: czy jest przyjaźnie nastawiony, jakie ma maniery, itd. Dobrze opracowane logo zostaje zapamiętane w ciągu 5 – 7 sekund. Dzięki temu można stwierdzić, że świetnie opracowany znak Twojej firmy, pozwala na szybsze zapadnięcie w pamięć potencjalnego klienta niż przez kontakt bezpośredni z przedstawicielem handlowym.
Pierwszy kontakt potencjalnego klienta z Twoją firmą można porównać do pierwszej randki – drugą stronę trzeba sobą zauroczyć, wpaść w oko, dać się zapamiętać. Zauroczyć możemy swoją nazwą oraz logo.
By dobrze zrozumieć, jak ważna jest identyfikacja firmy, musimy uświadomić sobie jedną rzecz: w ponad połowie przypadków, klient kupujący daną rzecz lub korzystający z jakiejś usługi, nie jest w stanie ocenić jej jakości od razu. Kryterium, jakim się sugeruje, jest polecenie od znajomego, dobra reklama albo … konkretny i uschematyzowany system identyfikacji wizualnej. Gdy spotykamy się z dobrze zaprojektowaną marką, odczuwamy komfort i bezpieczeństwo. Zaczynamy ufać i jesteśmy skłonni nawiązać współpracę z takim biznesem.
REBRANDING
Ciekawym zabiegiem, który ma polepszyć postrzeganie naszej marki, jest odświeżenie znaku firmowego. Logo przechodzi ewolucję. Zarówno logotypy małych firm jak i gigantów na rynku zmieniają się, czasem na lepsze, czasem na gorsze. Ostatnio możemy zauważyć procesy upraszczania logo poprzez usuwanie zbędnych napisów. Na przykład Adidas zrezygnował już ze swojego podpisu, zostawiając tylko trzy prostokąty tworzące najbardziej znany trójkąt na świecie. Podobnie wspomniany wcześniej McDonald’s. Z dawnego logo, które każde dziecko i dorosły kojarzyło w latach 90., zostało tylko M®.
Rebranding, czyli zmiana logo, kolorystyki a nawet nazwy firmy jest działaniem bardzo kosztownym i może odbić się niebezpieczną czkawką. Najtrudniej radzą sobie w takim przypadku „stare” firmy, które trwają w świadomości klientów przez kilka pokoleń. Przyjmijmy, że Coca-Cola, którą my znamy, nasze dzieci, ale także nasi rodzice zmienia swoją nazwę na Cola-Coke. To byłoby istne trzęsienie ziemi. Pamiętajmy, że w rebrandingu ważne są powolne, przemyślane kroki. Jeśli określona nazwa lub logo firmy towarzyszyły ludziom przez lata, bardzo trudno jest uświadomić im, że coś się zmieniło, pomimo że jakość, cena i satysfakcja jest taka sama.
Planując usystematyzowanie lub stworzenie systemu identyfikacji wizualnej naszej firmy, zwróćmy się do fachowców w tej dziedzinie. Nie próbujmy sami tworzyć materiałów reklamowych, gadżetów, wizytówek. Otoczenie, czyli nasi klienci, muszą widzieć profesjonalizm w każdej dziedzinie naszego biznesu, począwszy od ubioru pracowników, a skończywszy na brelokach do kluczy. Aby poprawić swoją identyfikację wizualną, doradzamy uczestnictwo we wszelkich targach i konferencjach firmowych. Na takich wydarzeniach możemy wręczyć gadżety: długopisy, ulotki, breloczki, których ludzie używają każdego dnia. Dzięki temu widzą logo, które pozytywnie zapada im w pamięć.