Content marketing drogą do sukcesu

Najprościej mówiąc content marketing jest formą marketingu, która polega na tworzeniu materiałów online dotyczących danej marki, firmy, produktu czy usługi. To jeden z najlepszych i najbardziej przyjaznych odbiorcom form promocji swojej oferty. Potencjalny klient nigdy nie usłyszy nachalnego „kup to”, natomiast dostanie wszelkie informacje, których potrzebuje, aby zrozumieć zastosowanie danego produktu czy usługi oraz ich wartość.


Ten sposób promocji firmy jest długoterminowy i wielokierunkowy pozostając jednocześnie spójny. Wpływa na wzbudzenie zaufania i utrzymywanie dobrych relacji z konsumentami. Ponieważ jest to także forma marketingu przyjazna technologiom, wspiera pozycjonowanie treści w wyszukiwarkach. To właśnie za pomocą Internetu można dziś najskuteczniej promować swoją firmę, pozyskiwać nowych klientów, przeprowadzać badania rynkowe i być w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami. Jest wiele rodzajów content marketingu, czyli tzw. marketingu treści, a raczej wiele sposobów i konfiguracji ich użytkowania w swoich strategiach marketingowych. Poznaj te podstawowe, a jednocześnie najbardziej skuteczne szczególnie dla małych firm, start-upów i drobnych przedsiębiorców z aspiracjami.

Ze względu na sposób komunikowania się w cyfrowej rzeczywistości, szczególnie ważny jest:

Content treści
Celem publikowanych treści pisemnych jest wzbudzanie ciekawości i zainteresowania potencjalnych klientów oraz przekazywanie przydatnych odbiorcy informacji. Mowa korzyści jest trzeciorzędna, ponieważ siłą content marketingu nie jest bezpośrednia reklama. Jak wiemy, treść pisemna zwiększa efektywność optymalizacji wyszukiwarek internetowych. Im więcej odpowiednich artykułów, instrukcji i innych treści pisanych na stronie internetowej firmy, które nawiązują do jej działalności i oferty, tym łatwiej algorytmom zrozumieć czym zajmuje się dana firma i na jakie miejsce w rankingu pozycjonowania zasługuje. Podstawowym źródłem treści pisanych jest dla firmy strona internetowa, która bezwzględnie powinna posiadać informacje o firmie i jej działalności, ofertę i dane kontaktowe. Każdą z tych można rozbić na kolejne zakładki bogate w treść. Informacje o firmie: historia, inspiracje, kim jesteśmy, co robimy i dlaczego. Oferta: ogólnie oraz szczegółowo, opisy produktów, opisy kategorii, opisy usług, case study przy usługach, opinie użytkowników. Dane kontaktowe: gdzie jesteśmy fizycznie, gdzie można znaleźć nasze produkty, nasze miejsca w sieci, formularz kontaktowy, najczęstsze pytania i odpowiedzi tzw. FAQ. Zakładka blog firmowy, w której aktualne wydarzenia, odpowiedzi na problemy klientów, newsy branżowe i tajniki marki, będą przedstawiane ciekawym językiem, adekwatnym dla grupy odbiorców w formie cyklicznych artykułów, daje już wyższe miejsce na podium – nie tylko jeśli chodzi o pozycjonowanie, ale także ilość klientów i ich zaufanie do firmy. Content treści jest obecny w newsletterach, e-mailach, blogach, ale także mediach społecznościowych i wszelkiej innej możliwej formie komunikacji. Dlatego konieczne jest dopilnowanie poprawności językowej, trafności przekazu, zwięzłości, tam, gdzie to konieczne i odwrotnie – wyczerpujących opisów i merytorycznych informacji w artykułach.

Content graficzny
Zdjęcia, ilustracje i infografiki to najszybsza forma przekazania informacji. Zwięzła, atrakcyjna i przykuwająca uwagę, szybko przetwarzana przez mózg. Pozwala zarejestrować najistotniejszy przekaz dosłownie w mgnieniu oka. Miejsca publikacji: posty na blogu, media społecznościowe, strony internetowe, komentarze, e-mail, newsletter. Infografika, składająca się z obrazów, zdjęć i niewielkich ilości treści pisemnych to świetny sposób na przedstawienie w postaci diagramu czy schematu danych technicznych, przepisów, różnicy w cenach itp. Infografika tworzy niezależną informację, którą można w łatwy sposób udostępnić na przykład na firmowych profilach społecznościowych, jak uzupełnienie artykułu lub kompletny newsletter. Projektując infografikę należy pamiętać, że ludzki mózg zwraca uwagę najpierw na kolor, potem kształty, następnie litery i cyfry. Trzeba także dobrze wyważyć stosunek obrazu do treści, umieścić na projekcie logo firmy czy marki oraz podlinkować do odpowiednich źródeł (landing page, e-sklep, blog firmowy), tak, aby po kliknięciu użytkownik został przeniesiony na stronę, gdzie znajdzie więcej szczegółowych informacji. Zdjęcia i ilustracje podobnie zatrzymują wzrok potencjalnych klientów, dlatego najlepiej każdą możliwą treść wzbogacać o unikalną i adekwatną do tematu grafikę. Bogaty wybór oferują płatne i darmowe banki zdjęć i innych grafik (ikonki, wektory, awatary), jednak należy uważać, gdyż wiele popularnych plików z tzw. stocków powiela się w sieci. Warto zainwestować w dedykowane danej kampanii grafiki. Na zatrzymanie uwagi użytkownika, czyli potencjalnego klienta jest zaledwie kilka sekund, szkoda minimalizować swoje szanse na nowego klienta przez tak oczywiste braki w przekazie. Przygotowując zdjęcia i ilustracje do treści, należy zastanowić się nad intencją całej informacji. Czasami grafika może być luźno powiązana z marką, ale doskonale będzie oddawać charakter wypowiedzi, który może mieć formę żartu, skojarzeń czy ankiety i jest formą podtrzymywania relacji lub badania rynkowego. Drugim ważnym elementem dobierania grafiki do treści jest jej wartość emocjonalna. Odpowiednie zdjęcie może być uzupełnieniem i podkreśleniem przekazanej w treści historii lub niezbędnym elementem ilustrującym to, co nie zostało wprost opisane. Na przykład artykuł uświadamiający ekologicznie na stronie producenta wielorazowych toreb i torebek na zakupy, do którego dołączone są zdjęcia obrazujące zaśmiecone plastikiem plaże lub zdjęcie przedstawiające kochającą się rodzinę spędzającą czas przy cieple domowego kominka, jako przekaz wzmacniający post na Instagramie, promujący darmowy montaż kominków do końca grudnia. Przykładów można mnożyć bez końca, a inspiracją dla nas mogą być duże firmy, które skutecznie i z rozmachem korzystają w marketingu z wartości dodanej, jaką umożliwia właściwe zdjęcie czy film (Ikea, Orange, T-mobile, Allegro i wiele innych).

Content wideo

Wideo jest łatwe do udostępnienia i stanowi atrakcyjną dla użytkownika przerwę od treści pisanych. Miejsca publikacji: strony internetowe, posty na blogach, media społecznościowe, profile na platformach wideo (na przykład YouTube, Vimeo) czy e-mail.
W content marketingu film wideo nie powinien pełnić funkcji reklamy. Jest doskonałym narzędziem do zaprezentowania klientom kulis pracy firmy, procesu powstawania produktów czy omówienia zrealizowanego projektu tzw. case study. Filmy, które pokazują drugą stronę firmy, budują relacje z klientami, zapewniając im cenne porady, spostrzeżenia, ale także humor, czyli ludzką stronę marki. Podobnie, jak w przypadku zdjęć, filmiki mogą nieść emocjonalny przekaz. Są świetnym narzędziem do storytellingu, opowiadania o początkach firmy, o trudnościach, pasji do tworzenia danych produktów czy realizowania usług. Klienci nie tylko lepiej poznają źródło pochodzenia i sposób wytwarzania oferowanych im produktów, ale mają możliwość zidentyfikowania się lub nie z daną marką dzięki wartości emocjonalnej przekazu.
Nie ma nic lepszego do budowania trwałej relacji i więzi z klientami niż wspólne wartości. Liczne badania i statystyki m.in. EyeView, Google czy Moovie pokazują, że klienci chętniej kupują produkty, których zastosowanie czy historię mogli obejrzeć na filmie wideo. Przyczyna jest prosta: wideo to doskonałe narzędzie do budowania zaufania.

Komunikacja w mediach społecznościowych
Regularne publikowanie w mediach społecznościowych jest jedną z najważniejszych rzeczy, które firma może zrobić, aby wyjść przed szereg, zostawić w tyle konkurencję i przyciągnąć nowych klientów. Celem publikacji jest zachęcenie użytkowników do zatrzymania się na danym poście, zdjęciu i zaangażowania się w treść. Opracuj strategię dla swoich kanałów social media i dbaj o cykliczne udostępnianie określonych treści. Zachowaj spójność, ale i różnorodność. Zastanów się, z których mediów społecznościowych najczęściej korzystają obecni klienci i potraktuj je priorytetowo. Jeżeli zajmujesz się sprzedażą korporacyjnych narzędzi menedżerskich, twoja grupa docelowa prawdopodobnie korzysta z LinkedIn, a nie Snapchata. Salon meblowy z powodzeniem odnajdzie się na Instagramie i Pintereście, działalności usługowe wszelkiego rodzaju świetnie komunikują się poprzez YouTube, a każda firma obok strony internetowej i bloga powinna posiadać firmowy profil na Facebooku, który kipi życiem.
Przemyślana strategia content marketingu może wnieść firmę na wyżyny sprzedaży, chociaż bezpośrednia reklama ograniczona jest w tym przypadku do minimum. Jak to możliwe? Pamiętaj, że treść pisemna czy audiowizualna nie tylko wypełnia strony internetowe, ale przede wszystkim buduje zaufanie wśród obecnych i przyszłych klientów. Pomaga w budowaniu świadomości marki i kieruje ruch do twojej witryny firmowej.