Perfect manager - rozbudź motywację zespołu!
Dzisiejsze realia rynku pracy wskazują na to, że motywacja to towar deficytowy. Przyczyn tego zjawiska jest wiele, natomiast mówiąc o pracy zespołowej, należy jednoznacznie wskazać na osobę menadżera. Jest on osobą, która spina wszystko w całość, jednak czynnik ludzki lubi wymykać się spod kontroli. Poniżej wskazujemy kilka metod, które ułatwią Ci pracę i sprawią, że nie tylko będzie ona przyjemniejsza, ale również bardziej skuteczna.
Motywacja indywidualna jako klucz do efektywności działań zbiorowych
Wszystko zaczyna się od pracownika - pojedynczej jednostki o określonej osobowości, którą trzeba poznać, a następnie przeanalizować. Nie można jednak patrzeć na ten aspekt powierzchownie, ale należy bliżej scharakteryzować motywację i określić, czy jest ona krótkotrwała, czy też długotrwała. Ważne jest przyjrzenie się czynnikom, które wpływają pozytywnie oraz ujemnie na motywację. W pierwszej kategorii na pewno plasują się benefity pozapłacowe, co dawno zauważyły już większe firmy i ten element należy uznać za standard korporacyjny. Ewolucja w podejściu do pracy sprawiła, że płaca, ale też benefity należy solidarnie umieścić na pierwszym - najniższym szczeblu piramidy Masłowa. Są to absolutne podstawowe kryteria, zatem ich potencjał motywacyjny nie jest aż tak wysoki. Wielu pracowników jako główną przyczynę zmiany miejsca pracy wskazuje złą atmosferę. Takie stwierdzenie bazuje oczywiście na subiektywizmie, ale istotną rolę w takiej ocenie odgrywa kultura feedbacku. Otwartość wynika z zaufania, a jeśli jego brakuje to pracownik stopniowo, traci motywację. Zaczyna się spóźniać, gorzej i wolniej wykonuje zadania. Brak otwartości w relacjach sprzyja również powstawaniu konfliktów w zespole, które negatywnie rzutują na współpracę. Wszystko bierze jednak swój początek w indywidualnym podejściu i takiego traktowania oczekują również pracownicy. W świecie dużych firm większość pracowników czuje się zaledwie "jednymi z wielu", dlatego indywidualne podejście to niewątpliwa zaleta. Personalizacja komunikatu to główna dźwignia marketingu, a na pracowników tak osobisty zwrot działa motywująco.
Okiełznać chaos, czyli o znaczącej roli menedżera
Wybitny ekspert ds. zarządzania - Peter Drucker, jako pierwszą cechę charakteryzującą dobre zarządzanie wskazał czynnik ludzki, pisząc: „zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi". Wyzwaniem współczesnego zarządzającego jest inteligencja emocjonalna, wiedza i umiejętność obserwacji. Dlatego tak ważnym kryterium są cechy osobowościowe potencjalnego menadżera. Wymaga się od niego otwartości oraz elastyczności, a także kreatywnego podejścia. W następnej kolejności pora na metodykę i usprawnianie pracy zespołu, ale wcześniej odpowiedni przydział ról, motywacja oraz integracja! Brak tych elementów skutkuje niespójną i chaotyczną komunikacją. W takiej sytuacji brakuje tylko chwili na osiągnięcie efektu domina - jedna osoba ma wpływ na kolejną osobę itd. W konsekwencji następuje rozłam zespołu, pojawia się konieczność zarządzania zmianą, otwarcie nowych rekrutacji, a w efekcie sytuacja zaczyna się komplikować. To nie katastroficzna wizja, ale autentyczny opis rzeczywistości projektowej, któremu czoła musi stawić menedżer. Zobrazowanie to doskonale pozwala nam zrozumieć, ile tracimy, zaniedbując aspekt motywacji. Bez nie pojęcie idealnego zarządzania nie ma racji bytu. W końcu nie bez powodu na cykl zarządzania składają się 4 elementy: planowanie - organizowanie - motywowanie - kontrola.
Planowanie i cele biznesowe
Motywacja ma silny związek ze skutecznym planowaniem i analizą celów biznesowych. Niestety większość menedżerów w dużych firmach nie uświadamia swoich pracowników, jakie korzyści biznesowe generuje ich praca. To sprawia, że coraz częstszym problemem są rotacje pracowników. Cele pomagają zrozumieć cel pracy, dzięki czemu wzrasta również motywacja i wzbija się ona na wyższy poziom. Cel to również komunikacja wartości i to właśnie one najlepiej przemawiają do ludzi. Niektórzy twierdzą, że im wyżej drabiny, tym łatwiej z niej spaść, natomiast w przypadku motywacji zasada ta nie zawsze się sprawdza. Wraz ze wzrostem motywacji efektywność indywidualna i zbiorowa wzrasta, dzięki czemu osiągnięcie celów biznesowych okazuje się bliższe, a niejednokrotnie szybsze. Tytułem zakończenia warto szybko zdać sobie sprawę, że motywacja ma znaczenie!