Co zmienić w pracy w Nowym Roku, czyli o wyznaczaniu celów zawodowych

Nowy Rok kojarzy się nierozerwalnie z nowymi postanowieniami, które dotyczą wielu stref życia. Dlatego warto zastanowić się nad nowymi możliwości w obszarze aktywności zawodowej. Warto wykorzystać ostatnie dni starego roku i dokonać analizy dotychczasowych działań i opracować strategię biznesową na nadchodzący rok.

 
Koniec, kontynuacja czy początek czegoś nowego? 
Ostatnie dni roku budzą wiele emocji, a najczęściej skłaniają nas do refleksji i dokonania podsumowań dotyczących minionego roku. To okres, w którym odpoczywamy lub nadrabiamy zaległości. Byle do Nowego Roku! Tutaj nasuwa się pytanie, ale co właściwie w nim nastąpi? Najważniejsza rzecz to obrać odpowiedni kierunek. Zmiana nie zawsze oznacza konieczność wdrożenia nowości, ale często polega jedynie na udoskonaleniu pewnych działań. Według filozofii kaizen ciągłe dążenie do doskonałości jest zawsze aktualne, ponieważ sytuacja idealna nigdy nie istnieje. Zawsze możemy zrobić coś lepiej, szybciej lub dokładnej i osiągnąć lepsze wyniki. To temat rzeka, zatem w pierwszej kolejności należy zbadać punkty krytyczne w naszej firmie. Każda zmiana wymaga odpowiedniego przygotowania, dzięki czemu będzie się wiązała z mniejszym dyskomfortem. Analiza i planowanie służą nakierunkowaniu naszych działań.


Zdefiniowanie celu zawodowego 
Cel powinien być zdefiniowany w myśl zasady SMART (konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny i umiejscowiony w czasie). Dobrą praktyką jest rozłożenie jednego celu na mniejsze "podcele", których związek między poszczególnymi etapami jest logiczny.  Specyfika celów zawodowych polega na tym, że może je odnieść do firmy i poszczególnych jej elementów, ale także do naszego własnego rozwoju. Rozważając tę drugą zmianę, należy zadbać o zdobycie lub podwyższenie kwalifikacji. Jeśli, na przykład chodzi o potrzebę opanowania języka to, należy określić jego poziom, ale też obszary (mówienie, pisanie, czytanie i słuchanie), zakres słownictwa i sposób weryfikacji osiągnięcia tego celu. Warto przyjrzeć się dotychczasowemu CV i zadbać o jego aktualizację lub uatrakcyjnienie formy prezentowanych w nim treści. Rynek pracy jest motorem zmian, dlatego należy bacznie obserwować środowisko trendy, a patrząc językiem korzyści, należy prognozować trendy. Przemyślany cel powinien nieść ze sobą korzyści, dlatego tak ważny jest aspekt jego mierzalności. Biznes nie działa w próżni, dlatego jeden czynnik ma wpływ na pozostałe, zatem analiza poparta liczbami zdecydowanie wskaże na potencjał konkretnych działań.

Obserwuj, analizuj i działaj! 
Nowy rok wiąże się z niepewnością, a powodów do jej odczuwania dostarcza dynamiczne otoczenie biznesowe. Wiąże się to z wieloma uwarunkowaniami, a najbardziej zawiłe są kwestie prawne. Nowy rok niesie zmiany w kodeksie pracy, zmiany stawek płacy minimalnej lub wysokości ZUS, dlatego konieczne śledzenie wszelkich aktualizacji. Ma to wpływ na zarządzanie budżetem i planowanie wydatków.  Makrootoczenie to również wskaźniki ekonomiczne, ale również aspekty socjologiczno-kulturowe, które są najmniej przewidywalnym obszarem. Mają one również związek z trendami, a ich zignorowanie często jest główną przyczyną porażki biznesowej. Jest to szczególnie istotne przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu, który wiąże się z pogłębionym researchem rynku. O ile samo wyznaczanie celów wydaje się pozornie prostym zadaniem to już wdrożenie ich w życie, nie ma szans powodzenia bez odpowiedniego podejścia i ...motywacji.