Przywództwo emocjonalne

Wiele mówi się o przywództwie, liderach, co automatycznie zmusza nas do myślenia o twardych aspektach zarządzania. Nic bardziej mylnego! Nie można zaniedbywać tak zwanej miękkiej strony tej nauki, a tym samym zapominać o emocjach. 

 

Przywództwo - wachlarz postaw i zachowań 
W pełniejszym zrozumieniu tego pojęcia pomoże przybliżenie jego definicji, która często błędnie kojarzy się wyłącznie z władzą autorytatywną. Tymczasem przywództwo w zarządzaniu należy rozumieć jako umiejętność wywierania wpływu na jednostki tak, aby osiągnąć zamierzony cel. Słowem kluczem jest tutaj kompetencja związana z oddziaływaniem na decyzję i zakres działań pracowników. Przywództwo jest nieodzownie związane z takimi pojęciami jak: motywowanie, świadomość oraz inspiracja. Czym zatem jest przywołane w tytule przywództwo emocjonalne? Za twórców pojęcia uznaje się trzech autorów książki Primal Leadership, czyli Daniela Golemana, Richarda Boyatzisa i Annie McKee. Jednak najbardziej kojarzone jest pierwsze nazwisko ze względu na wzmożone zainteresowanie tego publicysty tematyką przywództwa. Badacze w obrębie przywództwa emocjonalnego rozróżnili aż sześć jego typów:
Autorytarny (wizjonerski)Trenerski (coaching)AfiliacyjnyDemokratycznyNakazowyProcesowy (normatywny).Wspólnym mianownikiem dla wszystkich rodzajów przywództwa emocjonalnego jest zrozumienie uczuć i postaw innych, dlatego niezbędna jest empatia, ponieważ pozwala ona wczuć się w sytuację innych ludzi. Przywódca emocjonalny będzie zatem miał silnie rozwiniętą inteligencję emocjonalną, która jest uważana w dzisiejszych czasach za rzadką kompetencję, a tym samym może stanowić przewagę konkurencyjną. 

Inteligencja emocjonalna wyróżni Cię spośród innych kandydatów!

Przywództwo emocjonalne to bardzo wyróżniająca się kompetencja we współczesnym świecie, którego tendencją jest obserwacja trendów w obszarze nowych technologii. Większość kandydatów, których cechuje analityczne myślenie, nie może się natomiast pochwalić inteligencją emocjonalną, a tym samym następuje deficyt w obszarze umiejętności miękkich. Bez nich żaden menedżer nie osiągnie sukcesu, dlatego śmiało możemy stwierdzić, że to prawdziwe wyzwanie XXI wieku. Oczywiście empatia nie w każdej sytuacji powinna wypierać analityczne myślenie, a na pewno nie w procesie analizy twardych danych. Jednak niewątpliwą wartością dodaną wynikającą z inteligencji emocjonalnej jest znajomość kompetencji poszczególnych członków naszego zespołu tak, aby móc, jak najlepiej wykorzystać jego potencjał. To właśnie ten może okazać się kluczem do osiągnięcia przewagi biznesowej szczególnie w ujęciu projektowym. 

Kiedy przywództwo emocjonalne się nie sprawdzi? 

Należy pamiętać, że jak każde pojęcie również ten styl przywództwa może generować problemy. Warto podkreślić również to, że ten styl przywództwa jest domeną kobiet, ponieważ z natury cechuje je większa empatia, a co za tym idzie również szereg innych negatywnych cech wynikających z nadmiernej emocjonalności. Z pewnością należy do nich zaliczyć: porywczość, impulsywność i spontaniczność, które często uniemożliwiają wybór dobrych i racjonalnych rozwiązań. Kluczem do sukcesu jest umiejętność samokontroli własnych emocji oraz obiektywizm. Niestabilność może również w łatwy sposób zaprzepaścić silną pozycję lidera, co z pewnością zaszkodzi naszej karierze i przyczyni się do zmniejszenia efektywności. Na koniec warto wspomnieć również o tym, że w pojęcie przywództwa jest wpisana emocjonalność, bo przecież zarządzanie i funkcjonowanie w zespole wymaga rozwiniętej inteligencji emocjonalnej. W naukach zarządzania powszechne jest również stwierdzenie, że przywództwo zawsze odnosi się do sfery emocjonalnej, dlatego większość badaczy właśnie w tym stylu zarządzania upatruje największą efektywność.