JAK ZNALEŹĆ POMYSŁ NA BIZNES

Masz czas i chęci do działania, chcesz w coś zainwestować, być częścią jakiejś zmiany i zyskać własne, niezależne źródło dochodu? Jeżeli odpowiadasz twierdząco to prawdopodobnie oznacza, że chcesz być sam sobie szefem, wytwarzać lub sprzedawać „coś”. Pytanie tylko, jak od tego ogółu dojść do szczegółu, czyli skąd wiedzieć co robić, w jakim kierunku pójść, co się sprzeda, jakim procesem jesteś w stanie zarządzać? Krótko mówiąc „Jaki otworzyć biznes”?

Dobrze jest przeszukać czeluście internetu, ale pamiętajmy, że to jedynie inspiracja. Poza tym wśród niekończących się list pomysłów na biznesy, które wyświetli nam wyszukiwarka, nie ma charakterystyki niezbędnych dla danego rodzaju działalności zasobów. A tylko Ty wiesz, jakimi zasobami dysponujesz. I nie chodzi tylko o budżet, ale także przestrzeń, umiejętności, wsparcie, mobilność, możliwości outsourcingu, społeczność, do której chcesz dotrzeć i jej potrzeby. Celem tego artykułu jest nakierować cie na właściwy tor i usprawnić poszukiwania. Radzimy, jak znaleźć właściwy pomysł na biznes.

PO PIERWSZE

Określ branże i zawęź obszar poszukiwań. Nie myśl, co jest dochodowe, tylko co potrafisz. Wykorzystaj swoje mocne strony. Spójrz na swoje dotychczasowe doświadczenie i określ co lubiłeś, a czego nie, w wykonywanych zawodach. Za co cenisz obecną pracę, co daje ci satysfakcję, w jakiej dziedzinie pragniesz się rozwijać. Pomyśl o branżach i rodzajach firm, które pozwoliłyby ci robić więcej tego, co lubisz. Na przykład, jeśli lubisz pracować z ludźmi zajmującymi się obsługą klienta, dlaczego nie zbudować firmy coachingowej? Zastanów się, czy twoje pasje i to, czym zajmujesz się za darmo, w wolnym czasie, można przekuć w dochód. Być może interesujesz się zdrowym stylem życia i możesz założyć bloga lub wydać książkę? Masz psy, które umiejętnie tresujesz? Możesz założyć szkołę dla właścicieli nowych psów, aby nauczyć ich, jak właściwie obchodzić się ze zwierzakami? To tylko pierwszy trybik w maszynie do większego przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że nie od razu Rzym zbudowano, a Steve Jobs również rozpoczynał jednego komputera i pracy w garażu, zanim stał się królem IT.

PO DRUGIE

Pamiętaj, że dobry pomysł na biznes nie musi być unikatowym odkryciem. Nie musisz być wynalazcą. Być pierwszym, który wymyślił dany produkt czy usługę. Ale zawsze możesz zrobić daną rzecz lepiej. I w tym może tkwić nadzieja na zdobycie zaufania klientów oraz przewagi nad konkurencją. Na początek zastanów się, jak ułatwić procesy, z którymi stykasz się na co dzień. Stwórz lepsze rozwiązanie dla rzeczy, które robisz, czyli uczyń proces bardziej wydajnym, tańszym lub przyjemniejszym. Idąc krok dalej, przyjrzyj firmie w której pracujesz lub innej, dobrze ci znanej. Jak pracownicy mogliby poprawić swoje umiejętności? Jak mogliby być bardziej zadowoleni z tego, co robią, aby firma mogła zatrzymać swoich najlepszych pracowników? Możesz też spróbować dojrzeć potencjał w rozwoju podstawowej usługi firmy. W jaki sposób można ulepszyć, obniżyć lub usprawnić dany produkt lub usługę? Zastanów się, w jaki sposób poszczególne procesy czy narzędzia mogą być wykorzystane w innej branży? Jak można udostępnić określone produkty na zupełnie innym rynku? Idąc tym tropem zauważysz, jak wiele można udoskonalić, a do dobrego pomysłu nie zawsze trzeba dochodzić od zera. Odpowiedzi na powyższe pytania pozwolą też ukierunkować twoje predyspozycje: wolisz inwestować w produkty czy w usługi, sprzedaż czy produkcję? Światowym przykładem jest globalna platforma sprzedażowa Amazon oraz eBay. Ten pierwszy, choć krócej na rynku, dzięki usprawnieniu procesu dystrybucji i ułatwieniu procesu transakcji online, wykorzystaniu nowych możliwości technologicznych w odpowiednim czasie, zdążył zyskać więcej użytkowników. Mimo to eBay, chociaż ustąpił gigantowi pierwszeństwa wciąż ma się doskonale. Pamiętaj, zawsze jest przestrzeń na rozwój, na przedstawienie produktu klasy A w wersji VIP.

PO TRZECIE

Przerzuć swój pomysł przez filtr czasu zanim zainwestujesz w jego realizację wszystkie zasoby. Biznes musi nawiązywać do długoterminowych celów i trendów, a nie chwilowej mody. Zastanów się, czy obecny czas ekonomiczny, społeczny, a nawet kalendarzowy dla twojej grupy odbiorców jest na tyle stabilny i odpowiedni, aby zaoferować im swoje produkty lub usługi? Nie ma sensu sprzedawać choinek w marcu, a wyprawki szkolnej w połowie stycznia. Jeszcze trudniej jest w przypadku biznesów innowacyjnych. Jeśli twoja oferta wyprzedza czasy, a konsumenci nie są na nią gotowi, nie zaakceptują produktu lub usługi. Podobnie, jeżeli wyjdziesz do ludzi zbyt późno będziesz miał trudności, aby uczynić firmę dochodową na konkurencyjnym rynku. Przykładem z dużego świata biznesu w tym przypadku jest firma fotograficzna KODAK, która zbyt późno po konkurencji zaoferowała klientom aparaty cyfrowe. Ten błąd kosztował przedsiębiorstwo nie tylko masę pieniędzy, ale również utratę prestiżu, a po latach upadłość.

Założenie firmy nie jest łatwym przedsięwzięciem, ale na drodze do sukcesu warto zostawić swój czas i wysiłek. Jeśli masz świetny pomysł, istnieje wiele różnych sposobów jego realizacji. Nie rezygnuj, daj sobie czas, znajdź pomysł, obierz kierunek i rozpocznij swoją biznesową przygodę.