POLSKIE MARKI, KTÓRE PODBIŁY ŚWIAT
Wiele osób od lat korzysta z usług lub produktów firm znanych w Europie i na świecie, nie wiedząc o tym, że marki te narodziły się w Polsce. Na usta, aż ciśnie się powiedzenie „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. A jest co chwalić w rodzinym biznesie.
Najłatwiej sprawdzić to zaglądając do… szafy. Kurtka z Reserved, spodnie marki Cropp, koszule od House oraz eleganckie stylizacje Mohito czy młodzieżowe i dziewczęce stroje proponowane przez SiNSAY, to odzież od polskich projektantów, chociaż ich sklepy znajdziemy w galeriach handlowych nie tylko w Gdańsku, skąd wywodzą się ich korzenie, ale w całej Polsce oraz Europie Środkowej i Wschodniej, a także na Bliskim Wschodzie. Spółka modowa LPP S.A. działająca w Gdańsku od lat 90', to rodzinna polska firma, która zaczynając skromnie od Reserved doprowadziła do powstania łącznie ponad 1700 salonów sprzedaży pięciu uwielbianych w Europie marek odzieżowych. Jak sami piszą na swojej stronie internetowej, ich marki znane są już na 3 kontynentach, w tym w światowych stolicach takich jak: Londyn, Moskwa, Berlin czy Tel-Awiw. Mimo globalnego rozwoju i apetytu na zdobywanie kolejnych rynków, władze firmy podkreślają, że ważne są dla nich polskie korzenie oraz to, że w ojczyźnie powstają najważniejsze strategie czy podejmowane są kluczowe decyzje.
Pozostając w kategorii mody, to w Słupsku w 1992 roku została założona firma obuwnicza, która od lat zachwyca stylem i jakością. Do dnia dzisiejszego tam znajduje się główna siedziba spółki Gino Rossi S.A. oraz fabryka wytwarzająca buty marki Gino Rossi. Na firmowej stronie marki możemy poznać historię jej powstania. Włoską nazwę marka zawdzięcza jednemu z sześciu założycieli firmy, włoskiemu fabrykantowi signorowi Gino Rossi, który wraz z udziałami podarował firmie swoje imię i nazwisko. Na stronie marki czytamy, że to wysoka jakość, najlepsze polskie i włoskie komponenty oraz niepowtarzalne, rozpoznawalne na pierwszy rzut oka wzornictwo zaowocowały błyskawicznym wzrostem popularności i rozwojem marki. Trudno się z tym nie zgodzić, a dowodem jest globalny zasięg tej, działającej blisko 30 lat marki.
Polskie firmy, które odnoszą międzynarodowy sukces to nie tylko rynek fashion. Opuśćmy więc garderobę i zajrzyjmy na przykład do kuchni, gdzie lodówka, piekarnik czy zmywarka w ponad połowie polskich domów pochodzi od.. polskiego producenta Amica. Za tą znaną i cenioną za jakość, nowoczesność oraz doskonały design i serwis marką stoi historia sięgająca 1945 roku. Obecnie spółka akcyjna Amica jest częścią Grupy Amica, ale pierwsze przedsiębiorstwo powstało we Wronkach pod zupełnie inną nazwą i zajmowało się produkcją kuchenek gazowych. Dzisiaj firma oferuje szeroki wachlarz produktów AGD, a jej międzynarodowy zasięg to aż 50 zagranicznych rynków. Największą popularnością, poza Polską, Amica może cieszyć się w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Skandynawii.
Przedsiębiorstw, z których historii i strategii możemy czerpać inspirację oraz być dumni, że ich produkty są doceniane na całym świecie, jest o wiele więcej. Solaris, producent autokarów dla krajów w całej Europie, Asseco oferująca wysokiej jakości usługi informatyczne m.in. dla banków czy CD Projekt, której ostatnia gra „Wiedźmin III” postawiła niewyobrażalnie wysoką, globalną poprzeczkę producentom gier, a tym samym przyczyniła się do rozpowszechnienia kultowej polskiej literatury fantasy na całym świecie, to kilka kolejnych przykładów spośród licznych, udanych projektów, które urosły do potężnych firm i spółek notowanych na giełdach.
Poznanie historii, które stoją za tymi sukcesami, pokazuje, że wspólną cechą większości polskich firm działających także za granicami, jest wytrwałość, lojalność i nie ustępowanie pola wielokierunkowemu postępowi. Często też w zarządach całych spółek zasiadają wciąż osoby, które brały udział w powstawaniu pierwszych produktów i usług, ponieważ niejednokrotnie firmy te oparte są o silne rodzinne więzi.
Co najważniejsze, ich osiągnięcie dowodzą, że warto inwestować w swoje pomysły, zawierać sojusze, ryzykować, uczyć się i rozwijać, bo bezczynność jest droga do porażki, a tylko działanie przybliża do celu.