POTĘGA RODZINNEJ FIRMY Z TRADYCJAMI

„Badacze są zdania, że skoro rodziny są "cegiełkami" stabilnego społeczeństwa, firmy rodzinne są podstawą w tworzeniu stabilnej gospodarki. Podkreślają, że przedsiębiorstwo rodzinne z uwagi na swoją specyfikę jest bardziej skłonne do "reinwestycji w siebie" w celu utrzymania, utrwalenia i pomnożenia majątku dla przyszłych pokoleń. Firma rodzinna jest zdolna do przeprowadzenia długookresowej inwestycji i skutecznie opiera się presji osiągania krótkookresowych korzyści”. Taki opis rodzinnych przedsiębiorstw znajdziemy w książce Jana Jeżaka poświęconej analizie fenomenu firm z rodzinnymi tradycjami. Jaka tajemnica i siła tkwi w rodowych biznesach?

 

Najogólniej przyjmuje się, że o rodzinnym biznesie możemy powiedzieć, kiedy zarówno zarządzanie, jak i większość obowiązków na różnych szczeblach działania firmy znajduje się w rękach jednej rodziny. Jednak można pokusić się o jeszcze bardziej skonkretyzowane definicje. W książce „Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce”, Łukasz Sułkowski zwraca uwagę na wspólne cechy rodzinnych interesów. Czytamy w niej, że właściciele przedsiębiorstw rodzinnych sami określili biznes familijny jako ten, który:
- należy do rodziny, a jego członkowie są też, przynajmniej częściowo, jego pracownikami
- jest głównym źródłem utrzymania rodziny
- jest przekazywany z pokolenia na pokolenie
- członkowie rodziny są silnie zaangażowani w pracę na rzecz wspólnego dobra, są wspólnie odpowiedzialni za losy firmy, wspierają ją materialnie i moralnie

W tej samej książce autor przytacza inną, wąską definicję rodzinnego biznesu tym razem powołując się na R.G. Donnelley, który uważa, że "z biznesem rodzinnym mamy do czynienia, jeśli co najmniej dwie generacje jednej rodziny miały znaczący wpływ na cele i politykę firmy".

Przytoczone stwierdzenia, oparte na badaniach i obserwacji rynku na całym świecie, pokazują, że wiele można się nauczyć od firm opartych o tradycje rodzinne.

Firmy rodzinne siłą napędową polskiej gospodarki.

Niektóre cechy rodzinnych przedsiębiorstw wynikają z psychologicznego podłoża, jak stabilność czy zaangażowanie członków firmy na każdym poziomie procesów firmowych, od produkcji po marketing i zarządzanie zespołem. Innym warto się przypatrywać i uczyć, w jaki sposób pomyślnie wykorzystywać je w swojej działalności.

Z pewnością pośród poszukiwanych cech udanego biznesu, które można zaobserwować u firm z rodzinnymi tradycjami znajda się:

  • - Zaangażowanie i jednolite przywództwo

  • - Zaufanie i autentyczność

  • - Elastyczność i wszechstronność

  • - Wizja i cele długoterminowe

  • - Wspierające się nawzajem środowisko pracowników

  • Dialog między pracownikami i zespołami różnych szczebli

  • Oczywiście istnieje też druga strona medalu. Pamiętajmy, że nawet firma rodzinna ma swoje wady. Nie trudno o konflikt rodzinny. Co z utrzymaniem stanowiska czy współpracą w przypadku znaczącej różnicy zdań, odcięciu środków od głównego, najbardziej zamożnego inwestora lub na przykład rozwodu? Czasami także nepotyzm i autorytarne przywództwo zorientowane na rodzinę może doprowadzić do porażki, a z drugiej strony nieokreślone przywództwo, brak umiejętności ustanowienia hierarchii nie sprzyja zarządzaniu firmą długoterminowo. Dlatego bardzo ważna jest polityka współpracy, prawa pracownicze, równouprawnienie i równe traktowanie pracowników.

Pomysł na prowadzenie firmy z rodziną niezmiennie wydaje się jednak ekscytujący. Większość ekspertów zaleca nawet budowanie firmy z rodziną, ponieważ zapewnia to maksymalną wydajność. Znane na całym świecie wielopokoleniowe firmy powstały ze współpracy najbliższych, jak rodzina Walton i największy amerykański supermarket Wal-mart,, najbogatsi na świecie bracia i Koch Industry czy też Ford. Na rodzimym rynku znamy między innymi odnoszących sukcesy: Grycan, Komputronik oraz Blak Red White. Historie powstania tych biznesowych gigantów, jak również ich dalszy rozwój i polityka firmy stanowią ogromną inspirację i skarbnice wiedzy dla ambitnych i nie bojących się marzyć biznesmenów.