TAKTYKA A STRATEGIA JAKIE MAJĄ CECHY WSPÓLNE A CZYM SIĘ RÓŻNIĄ?

Wiele mówi się w literaturze biznesowej o potrzebie posiadania strategii. Nieco rzadziej poruszany jest temat taktyki. Ale nawet najlepsza strategia nie wystarczy, gdy nie zostanie przełożona na taktykę. Podstawowa różnica między strategią a taktyką polega na ciężarze gatunkowym oraz czasie ich obowiązywania. Podejście strategiczne to podejście, które trzeba mieć, jeśli chce się planować rozwój firmy w długim okresie. Taktyczne podejście to podejście doraźne. Taktyką można wygrywać bitwy, ale nie wygrywa się wojen.

MIESZANIE POJĘĆ

Mieszanie tych dwóch pojęć jest częstym błędem obecnym w biznesowym świecie. Zbyt wiele osób używa ich jako synonimów, tymczasem są to dwa różne słowa opisujące dwa różne rodzaje działań.

PODRĘCZNIKOWE DEFINICJE

Plan generalny, opracowany przez organizację w celu realizacji jej ogólnych celów nazywamy strategią. Mówiąc inaczej, strategia jest zdefiniowana jako kompleksowy plan, który ma na celu pokonanie wrogów w bitwie. Ma to samo znaczenie w kontekście biznesowym. Strategia jest połączeniem ruchów i działań korporacyjnych, wykorzystywanych przez kierownictwo do osiągnięcia konkurencyjnej pozycji rynkowej, kontynuowania działalności, optymalnego wykorzystania ograniczonych zasobów, przyciągania coraz większej liczby klientów, aby skutecznie konkurować na rynku i osiągać cele organizacyjne. Strategie są zorientowane na działanie i opierają się na praktycznych rozważaniach, a nie na założeniach.

Z kolei taktyka to słowo zaczerpnięte ze starożytnego greckiego. „Taktike” oznacza sztukę aranżacji. Krótko mówiąc, taktyka odnosi się do umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach do osiągnięcia określonego celu. Taktyka jest podporządkowana i wspiera strategię. W jednej strategii może istnieć końcowa liczba taktyk.

CZY W BIZNESIE WAŻNIEJSZA JEST STRATEGIA CZY TAKTYKA?

Działanie strategiczne to działanie, które niekoniecznie musi być widoczne gołym okiem na zewnątrz firmy. Stąd też wynika mylne klasyfikowanie działań taktycznych jako nadrzędnych, najważniejszych. Tymczasem jest na odwrót. To proces strategiczny jest prymarny. To od niego wszystko się zaczyna.

Firmy, które nie mają silnej koncepcji strategicznej, nigdy nie zbudują silnej pozycji rynkowej. Zawsze będą bardziej podatne na zawirowania, ponieważ to nie one ustalają reguły gry.

Silne marki to takie, które mają znakomitą strategię oraz efektywną taktykę wspierającą realizację działań. Najsilniejsze marki, to marki, które rozumieją znaczenie mariażu strategii z taktyką.

Podejście strategiczne to podejście kierunkujące, długotrwale aktualne, dotykające fundamentalnych obszarów związanych z trwaniem i rozwojem firmy oraz mające w firmie nadrzędne znaczenie nad taktyką. Gdy jest odwrotnie, to znaczy, że ogon zaczyna machać psem.

JAK TO SOBIE ZOBRAZOWAĆ?

Wyobraź sobie piramidę, może być tak duża jak ta w Egipcie :) Szczyt tejże piramidy to wizja Twojego biznesu. Zanim zaczniesz działać, powinieneś wiedzieć, czym się ogólnie zajmować i co osiągnąć. Gdy na przykład zakładasz firmę transportową, musisz widzieć siebie w fotelu, a na parkingu przed firmą dziesiątki nowoczesnych ciężarówek. Gdy myślisz o wizji, ustalasz co chcesz osiągnąć, co stanowi cel wytężonych działań. Nie wiesz jeszcze jak to osiągniesz.

Poniżej w piramidzie znajduje się strategia. Planując strategię wyznaczasz sobie główne punkty w drodze do spełnienia wizji. Planując strategię, wyznaczasz sobie główne punkty na drodze do spełnienia wizji. Rozwijając przykład firmy transportowej, w strategii możesz zaplanować, że w ciągu na przykład 5 lat zwiększysz flotę ciężarówek z 10 do 150 sztuk i nawiążesz współpracę z kontrahentami z Francji. Dla każdego z celów ustalasz perspektywy czasowe, określasz też kolejność, w jakiej zmiany będą możliwe do przeprowadzenia. Dzięki strategii będziesz wiedział co i kiedy zrobić.

KOLEJNY BUDULEC TO TAKTYKA

Niższy poziom piramidy tworzy taktyka. Dzięki temu, że ustalisz swoją taktykę działania, będziesz wiedział nie tylko co i kiedy zrobić, ale także jak to osiągnąć. Taktyka ma charakter krótkoterminowy. Skoro w danym miesiącu masz zwiększyć na przykład liczbę pojazdów, powinieneś postarać się o leasing. Chcesz zwiększyć liczbę klientów? Być może to czas na zatrudnienie odnoszącego sukcesy handlowca…?

Taktykę realizujesz przy pomocy operacji, które stanowią podstawę piramidy.

1strategia 2

KLUCZOWE RÓŻNICE W PIGUŁCE

A więc jeszcze raz. Jakie są różnice między tymi dwoma terminami?

- Taktyka to odpowiednio zorganizowane działania, które pomagają osiągnąć określony cel. Strategia jest zintegrowanym planem, który zapewnia osiągnięcie celów organizacji.

- Taktyka jest podzbiorem strategii, tzn. bez strategii taktyka nic nie może zrobić

- Taktyka wiąże się z niższym ryzykiem w porównaniu do strategii

TO JUŻ WIESZ!

Mamy nadzieję, że ten artykuł rozjaśnił Ci chociaż trochę dylemat między „strategią a taktyką”. Jeśli chcesz działać na rynku i odnosić sukcesy, rozwijaj zarówno jeden jak i drugi aspekt firmy.