6 rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć sprzedaż detaliczną. Poznaj działania krótko i długofalowe
W dobie rosnącej konkurencji aktualizowanie i sprawdzanie skuteczności strategii marketingowej może przynieść same pozytywne rezultaty albo utwierdzić w przekonaniu, że to dobra droga, zauważyć działające trendy i te, które totalnie się nie sprawdzają, a nawet powstrzymać biznes przed katastrofą. Podczas gdy rynek szybko się zmienia, sytuacja gospodarcza i ekonomiczna również, tak samo nastroje i tendencje społeczne. W biznesie, który opiera się głównie na sprzedaży detalicznej w e-commerce to szczególnie ważne. Tworząc i aktualizując strategię marketingową warto uwzględnić działania długo i krótkoterminowe, które pozwolą zwiększyć sprzedaż.
Długoterminowe działania marketingowe budują świadomość marki i przynoszą efekty nawet po wielu latach. Oto trzy rzeczy, o które należy zadbać, aby zyskać w perspektywie tygodni, miesięcy i lat:
1. SEO (ang. search engine optimization): optymalizacja sklepów, stron biznesowych pod SEO powinna być, co jakiś czas wznawiana, a cykliczny audyt pozwoli być zawsze w wysokich wynikach. Dlaczego to ważne? Mimo możliwości dotarcia do klientów poprzez reklamy, najlepsze źródło klientów, czy też leadów — szczególnie B2B, ale nie tylko — pochodzi z ruchu organicznego. Warto być blisko swoich klientów i wiedzieć, jakich słów kluczowych i fraz użyliby wyszukując online rozwiązań problemów, jakie oferuje nasza oferta. Czasami już zmiana szyku zdania może zdziałać cuda! To drobiazgowa i długa praca, która przynosi efekty przez długie lata. Znakomita optymalizacja sprawia, że firm jest bardziej widoczna w sieci, produkty i usługi pozycjonują się wysoko w Google, a jak wiadomo klienci chętniej klikają pierwsze linki. Znajomość odbiorców i optymalizacja witryny pod kątem słów kluczowych i fraz, których potencjalni. Inwestycja we współpracę ze specjalistami ds. SEO to bardzo mądre wydanie firmowych pieniędzy.
2. Profesjonalna Obsługa Klienta: Klienci powinni zawsze czuć się doceniani i mile widziani w biznesie. Dzisiaj część obsługi klienta zapewnia automatyzacja, co poprawia przede wszystkim szybkość obsługi. Niezwykle ważne są jednak umiejętności miękkie, w tym komunikacyjne oraz zaangażowanie pracowników, sprzedawców, handlowców i wszystkich, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Profesjonalnie i z zainteresowaniem potraktowany klient, na długo zatrzyma uczucie bycia zauważonym i zaopiekowanym, a dobrą opinię poniesie w świat.
3. Troska o aktualnych klientów i budowanie ich lojalności wobec marki. To oczywiste, że dużo energii pochłania pozyskiwanie nowych klientów, ale to ci, którzy już zaopatrują się w usługi i produkty są nie tylko stałymi klientami, ale też autentyczną reklamą, żywym świadectwem na jakość i skuteczność naszej oferty. Docenienie ich sprawi, że chętniej będą polecać nas innym, zostawiać pozytywne opinie w mediach społecznościowych, a sami pozostaną lojalni i będą wracać po naszą ofertę. Jak zadbać o stałych klientów? Badaj ich nastroje i potrzeby poprzez ankiety satysfakcji, przeprowadź kampanię/konkurs skierowaną do stałych klientów, wynagrodź ich dodatkowym rabatem, zapytaj o zdanie nt. produktów, wprowadź sugerowane przez nich rozwiązania, wprowadź karty lojalnościowe, zniżki i oferty specjalne tylko dla stałych klientów.
Krótkoterminowe działania marketingowe pomogą szybko zwiększyć sprzedaż. Warto wykorzystywać je w tzw. słabszych okresach sprzedażowych. Wypróbuj trzy poniższe pomysły na większe i częstsze zamówienia, w krótkim czasie:
1. Unikalne promocje oferowane m.in. przez e-mail i sms marketing. Wyprzedaż, 40 proc. zniżki na drugi produkt, 3 produkt za darmo, loteria, edycje limitowane, sprzedaż na raty 0 proc., kup teraz zapłać później, darmowa dostawa, dostawa w 24h, promocje ograniczone czasowo — to wszystko popularne i działające metody na szybkie zwiększenie ruchu zarówno w sklepach online, jak i offline. Zwiększenie zasięgu, a jednocześnie ograniczenie kosztów przyniesie skorzystanie z narzędzi marketingu internetowego.
2. Partnerska kampania z innym biznesem to pomysł na współpracę, w której każdy wygrywa: zarówno klienci, jak i obie firmy. Zakup w jednym sklepie może gwarantować promocję w drugim, ale można pokusić się tez o coś bardziej kreatywnego. Kluczem jest dobranie partnera, tak, aby oferty produktów lub usług się uzupełniały np. sklep z garniturami i sklep z galanterią skórzaną lub obuwiem. Salon kosmetyczny z lokalną mydlarnią lub perfumerią itd.
3. Poprowadź webinar, a najlepiej całą serię akcji online, w których rozwiązujesz 3 najczęstsze problemy swoich klientów np. jako właściciel sklepu z rowerami: jak samemu wymienić dętkę? Jak przygotować rower na sezon? Jak dobrać rower o wieku dziecka itd. Na każdym ze spotkań powinno być merytorycznie, lekko i obiecująco! Tzn., że akcja online musi mieć swoje przedłużenie w postaci: konkursu, zniżki na usługi/produkty itd.