CZY POBRAŁEŚ JUŻ APLIKACJĘ EKOAPP?

Od pierwszego czerwca mieszkańcy Lublina mogą pobierać na swoje smartfony darmową aplikację ekoAPP, która poprzez przyjazny interfejs i wygodę użytkowania usprawnia domowe obowiązki połączone z zagospodarowaniem odpadów. Aplikacja nie tylko przypomina o terminie wywozu odpadów, ale także informuje o właściwym sposobie ich segregacji i odpowiada na najczęściej zadawane przez mieszkańców pytania, związane z przypisaniem danego odpadu do właściwej frakcji.

O działaniu aplikacji, ale też o misji i usługach firmy KOM-EKO rozmawiamy z Ireneuszem Zimochem – wiceprezesem spółki.

IRENEUSZ ZIMOCH

ML: Jaka jest misja i wartości firmy KOM-EKO?

Ireneusz Zimoch: Naszą misją jest realizacja zadań w zakresie gospodarowania odpadami w sposób zapewniający mieszkańcom komfort i czystość otoczenia, w którym żyją. Hasłem przewodnim jest „Razem dla jutra”, które jest motywem działań. Zobowiązuję nas do przekazania następnym pokoleniom czystego i zadbanego środowiska wraz z ugruntowaną świadomością ekologiczną. Naszym celem jest podnoszenie standardów oferowanych usług oraz kształtowanie wizerunku lidera jakości w branży oczyszczania, wywozu, zagospodarowania odpadów.

ML: Czym zajmuje się KOM-EKO?

IZ: KOM-EKO to firma z ponad 25-letnią tradycją, której przedmiotem działalności jest odbiór, przetwarzanie, recykling oraz zagospodarowanie odpadów, usługi letniego i zimowego oczyszczania ulic i ciągów pieszych oraz prace w zakresie budownictwa drogowego. Działając w zielonym sektorze gospodarki, w przeciągu ostatnich 12 miesięcy spółki grupy KOM-EKO przyjęły do zagospodarowania w dwóch instalacjach komunalnych: w Kraśniku i w Lublinie ponad 160 tysięcy ton odpadów. 100% z nich zostało poddane przetworzeniu. Przekazano do recyklingu ponad 13 tysięcy ton surowców wtórnych oraz wytworzono 60 tysięcy ton paliwa alternatywnego RDF, wykorzystywanego, głównie energetycznie, w przemyśle cementowym, w którym zastępuje on paliwa kopalniane. Grupa KOM-EKO zarządza również dwoma spełniającymi wysokie wymagania środowiskowe składowiskami odpadów. Udało nam się, poprzez procesy stabilizacji tlenowej, w 100% zredukować strumień odpadów BIO, który wcześniej kierowany był na składowiska i był źródłem powstawania gazów cieplarnianych. Czując się częścią lokalnej społeczności, angażując się w jej życie, prowadząc działania mające na celu szerzenie, wiedzy i postaw ekologicznych, od 10 lat prowadzimy na terenie Lublina Centrum Edukacyjno-Demonstracyjne, dotyczące selektywnej zbiórki odpadów, które corocznie odwiedzane jest przez setki uczniów i studentów. Naszym najnowszym projektem jest aplikacja na telefon ekoAPP, która pomoże mieszkańcom zoptymalizować czynności związane z gospodarowaniem odpadami, a zwłaszcza z ich segregacją.

ML: Skąd pomysł na stworzenie takiej aplikacji?

IZ: Na genezę powstania tego produktu miały wpływ 3 czynniki. Po pierwsze, chcieliśmy zwiększyć świadomość ekologiczną poprzez mobilną aplikację. Od 2018 roku mamy obowiązek segregacji odpadów. Wiąże się z tym wiele pytań mieszkańców dotyczących właściwej segregacji. Aplikacja ma za zadanie odpowiadać na wszystkie kwestie z tym związane. Drugi czynnik, to przypominanie mieszkańcom o terminie odbioru odpadów. Do tej pory harmonogramy były w wersji papierowej, którą łatwo było zgubić, wyrzucić. Przypomnienie poprzez powiadomienie w telefonie jest wygodnym i nowoczesnym rozwiązaniem. Ostatni element, to przeniesienie kontaktu naszego klienta z Biurem Obsługi Klienta do świata online. Można powiedzieć, że aplikacja świetnie wpisała się w obecne warunki, kiedy komunikowanie się z urzędem, bankiem, biurem jest utrudnione.

widok 2widok 3

ML: Czym jest aplikacja ekoAPP? Dla kogo została stworzona? Jaki był tego cel?

IZ: EkoAPP to stworzona z myślą o mieszkańcach Lublina aplikacja, wspomagająca gospodarowanie odpadami. Dzięki niej mieszkańcy miasta nie tylko otrzymają niezbędną wiedzę dotyczącą segregacji odpadów, ale również przypomnienie o terminach wywozu poszczególnych frakcji, co znacznie ułatwia planowanie domowych obowiązków. Aplikacja podpowie im, gdzie wyrzucić dany odpad, kiedy wystawić pojemnik, worek, wskaże lokalizację PSZOK oraz odpowie na wiele innych kwestii.

ML: Czym jest PSZOK?

IZ: To Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Jest to miejsce na terenie gminy, gdzie każdy mieszkaniec ma możliwość samodzielnego, nieodpłatnego dostarczenia niektórych rodzajów odpadów. W Lublinie PSZOK zlokalizowany jest przy ulicy Głuskiej 6.

ML: Czy aplikacja jest darmowa?

IZ: ekoAPP jest aplikacją darmową i wyłączną inicjatywą KOM-EKO dla mieszkańców, służącą ułatwieniu zasad segregacji oraz przypominaniu o terminach odbioru odpadów. Ponadto pełni inne funkcje, o których wspomniałem wcześniej.

ML: Co znajdziemy w samej aplikacji?

IZ: Dla wybranej lokalizacji umożliwia sprawdzenie terminu odbioru każdej z frakcji odpadów wraz z opcją automatycznego przypominania. EkoAPP zezwala na dodanie nawet kilku adresów, dzięki czemu możemy otrzymać informacje i powiadomienia dla wielu posesji na terenie Lublina. Aplikacja wspomaga również proces selektywnej zbiórki odpadów, odpowiadając na pytania związane z przypisaniem danego odpadu do właściwej frakcji. Umieszczono w niej również zestaw odpowiedzi na najczęściej nurtujące klientów pytania z dziedziny gospodarowania odpadami oraz moduł umożliwiający bezpośredni kontakt z firmą odbierającą odpady przez zestaw formularzy zamówień.

ML: Czy działanie aplikacji obejmuje całe miasto czy poszczególne dzielnice?

IZ: W chwili obecnej, aplikacja ekoAPP jest wdrożona w czterech sektorach obsługiwanych przez grupę KOM-EKO. Mogą z niej korzystać mieszkańcy następujących dzielnic: Abramowice, Głusk, Dziesiąta, Kośminek, Bronowice, Kalinowszczyzna, Tatary, Hajdów-Zadębie, Felin, Ponikwoda, Węglin Północny, Węglin Południowy, Czuby Północne, Konstantynów, Sławinek, Szerokie, Rury. Mieszkańcy sektorów przez nas nieobsługiwanych mogą również korzystać z naszej aplikacji w zakresie edukacji i sposobów postępowania z odpadami. Jesteśmy w stanie objąć aplikacją sektory naszej konkurencji, ale w tym przypadku wymagana jest zgoda firm konkurencyjnych działających na tamtych rejonach.

widok 5widok 6

ML: W jaki sposób aplikacja powiadamia nas o dniu wywozu odpadów?

IZ: ekoAPP posiada mechanizm automatycznego powiadamiania użytkownika o zbliżającym się terminie odbioru odpadów. Dla wprowadzonej przez niego lokalizacji, zgodnie z obowiązującym harmonogramem wywozu, aplikacja wysyła przypomnienie „PUSH” o konieczności wystawienia worka czy pojemnika. Termin powiadomienia ustalany jest samodzielnie, np. żeby przychodziło ono dzień przed odbiorem lub w dniu odbioru, z możliwością ustalenia godziny powiadomienia. Powiadomienia w ekoAPP mogą być przesyłane dla kilku lokalizacji, tak, by jej użytkownik mógł wspomóc swoich najbliższych w codziennej organizacji gospodarowania odpadami.

ML: Od jakiego czasu aplikacja jest dostępna dla mieszkańców Lublina?

IZ: ekoAPP została udostępniona 1 czerwca tego roku.

ML: Czy założenie konta w aplikacji jest skomplikowane?

IZ: Przygotowując ekoAPP kładliśmy nacisk na to, by był to produkt przyjazny użytkownikom. Założenie konta nie jest więc czynnością skomplikowaną. Bez wątpienia ułatwieniem stało się stworzenie strony internetowej ekoapp.com.pl, na której znajdują się specjalnie przygotowane instrukcje obsługi, które krok po kroku wprowadzają użytkownika w zasady rejestracji oraz przedstawiają możliwości aplikacji przy użyciu dużych i czytelnych ilustracji. Dodatkowo mamy kody QR, dostępne na bilboardach, które po zeskanowaniu aparatem w telefonie, przenoszą do sklepu z aplikacją. Sama instalacja i uruchomienie, podobnie jak w przypadku wielu aplikacji jest procesem intuicyjnym.

ML: Czy poprzez aplikację można zgłaszać zapotrzebowanie na wywóz odpadów, albo jakieś inne uwagi?

IZ: W swoim założeniu ekoAPP ma być nie tylko podręcznym źródłem wiedzy o gospodarowaniu odpadami, ale również użytecznym narzędziem komunikacji mieszkańców Lublina z firmą wywożącą odpady. W aplikacji znajdziemy zestaw formularzy umożliwiający zgłoszenie zapotrzebowania na nowe worki i pojemniki na odpady drogą elektroniczną oraz uwagi lub reklamacje. W niektórych obszarach aplikacja będzie dalej rozbudowywana.

ML: Pandemia Covid-19 spowodowała, że ludzie zaczęli bardziej dbać o swoje bezpieczeństwo. Czy w aplikacji znajdziemy informację o tym, w jaki sposób postępować z odpadami w czasie pandemii?

IZ: Tak, aplikacja idealnie wpisała się w okres pandemii, gdyż jednym z jej celów jest między innymi ułatwienie kontaktu wirtualnego, ale ekoAPP jest również źródłem wiedzy dotyczącej zasad gospodarowania odpadami w czasie pandemii Covid-19. Na podstawie wytycznych Ministra Klimatu i Głównego Inspektora Sanitarnego przygotowaliśmy praktyczne informację dotyczące postępowania z odpadami w naszych domach, zarówno w sytuacji, kiedy nie obejmuje nas kwarantanna, jak i wtedy, gdy jesteśmy nią objęci lub znajdujemy się w izolacji.

ML: Czy planują Państwo rozbudowę tej aplikacji?

IZ: Jak najbardziej, chcemy poszerzać ten produkt o dodatkowe usługi. Poprzez aplikację będzie możliwość zamawiania kontenerów oraz realizacji dodatkowych odbiorów. ekoAPP jest „żywym tworem” i będziemy go modyfikować w oparciu o potrzeby klienta indywidualnego i biznesowego.

ML: Oprócz dbania o czystość miasta wykonują Państwo roboty brukarskie i drogowe. Proszę o tym opowiedzieć.

IZ: Od wielu lat naszą ofertę odbioru i zagospodarowania odpadów uzupełniamy o szeroką gamę prac z zakresu budownictwa drogowego. Posiadany przez KOM-EKO specjalistyczny park maszynowy pozwala na wykonanie kompleksowych remontów nawierzchni asfaltowych, budowy ścieżek rowerowych i placów. Oferujemy również usługi związane z budową, modernizacją, remontami kapitalnymi ciągów pieszych, jezdnych oraz parkingów z kostki brukowej. Poza pracami drogowymi świadczymy również usługi w zakresie szeroko rozumianego oczyszczania miasta i utrzymania porządku.

ML: Jesteście Państwo laureatami licznych nagród i wyróżnień. Z której nagrody są Państwo najbardziej dumni?

IZ: Największym wyróżnieniem są dla nas dobre opinie i zaufanie naszych klientów, cieszą nas również oficjalnie przyznane wyróżnienia i nagrody. Warto w tym względzie wskazać, iż firma dwukrotnie została uhonorowana tytułem firmy przyjaznej środowisku. W 2011 odebraliśmy z rąk Ministra Środowiska prestiżowy tytuł „Lidera Polskiej Ekologii”. Jako równie cenną traktujemy Nagrodę Gospodarczą Prezydenta Miasta Lublin w kategorii „Zielona Gospodarka”.

ML: Jak pandemia wpłynęła na branżę wywozu odpadów? Czy zauważyli Państwo na przykład większe zaangażowanie w segregację odpadów? Czy coś w tej kwestii się zmieniło?

IZ: Tak, o kilkanaście procent zmniejszyły się strumienie odpadów. Zmieniła się również ich struktura. Odnotowaliśmy mniejszą ilość odpadów zmieszanych i resztkowych na rzecz większego strumienia odpadów opakowaniowych. Jest to bez wątpienia pochodna „lockdown-u” (zamknięcia) oraz bardziej optymalnego, naszym zdaniem, wykorzystania produktów spożywczych, mniejszych zakupów oraz zwiększonej działalności e-commerce.

ML: Na koniec, proszę o udzielenie odpowiedzi - W jaki sposób zarządza się taką firmą jak Kom-Eko?

IZ: Nasze doświadczenie z branżą odpadową zapoczątkowane zostało w 2011 roku, kiedy to fundusz inwestycyjny Royalton Partners został akcjonariuszem spółki KOM-EKO i powierzył nam jej zarządzanie. Wspólnie z prezesem Marcinem Benbenkiem prowadzimy już firmę 9 lat, powiększając Grupę KOM-EKO w międzyczasie o kilka spółek m.in. Ekoland w Kraśniku, rozszerzając w ten sposób działalność operacyjną oraz zasięg geograficzny. W 2018 roku nowym inwestorem grupy kapitałowej KOM-Eko został fundusz inwestycyjny V4C (Value4Capital), któremu środki inwestycyjne powierzyły polskie i unijne instytucje, takie jak m.in. EBOiR, Europejski Fundusz Inwestycyjny, czy też polski BGK. Naszym celem jest dalszy rozwój grupy, poprzez dalsze inwestycje w zaawansowane technologie z zakresu przetwarzania i recyklingu odpadów oraz poprzez akwizycję spółek, wpasowujących się w nasz profil inwestycyjny.

ML: Dziękuję za rozmowę.

IZ: Również dziękuję.

logo

https://www.ekoapp.com.pl/