NAJCZĘSTSZE WYZWANIA FINANSOWE MAŁYCH FIRM

Przyczyną większości niepowodzeń małych firm jest brak stabilności finansowej. Budżet, który ulega ciągłym turbulencjom. Przedstawiamy 3 najczęściej spotykane powody problemów finansowych oraz pomysły na to, jak sobie z nimi radzić.



PO PIERWSZE PŁYNNOŚĆ FINANSOWA

Z reguły brak przepływu gotówki wynika z zalegających u wierzycieli faktur lub również zamówień, bez których nie możemy ruszyć z własną produkcją i sprzedażą do przodu. Wielokrotnie kilka firm pada ofiarą jednej niewypłacalnej w tym długim łańcuchu zależności biznesowych. Jedna, druga, trzecia nieopłacona faktura i nagle okazuje się, że nie stać cię na opłaty związane z działalnością. Niestety nie da się całkowicie wyeliminować tego problemu, ale można dobrze zabezpieczyć się przed nieuregulowanymi należnościami. Pamiętaj, aby rozsądnie wybierać kontrahentów. Czytaj opinie, podpisuj umowy. Negocjuj możliwość zaliczki lub zadatku przy większych zleceniach. Wysyłaj przypomnienie o zbliżającym się terminie płatności. Oferuj zniżki za opłacenie faktury przed terminem. Wysyłaj przed sądowe wezwania do zapłaty. Zapoznaj się z funkcjonowaniem e-sądów.

PO DRUGIE NIEPRZEMYŚLANE KOSZTY

Może się okazać, że problem finansów leży wewnątrz, a nie na zewnątrz firmy. Często popełnianym błędem przez początkujących biznesmenów jest założenie, że muszą posiadać właśnie tę drukarkę i dokładnie taki samochód, aby móc pracować. Wiele takich kosztów, które pośrednio wpływają na przyszły zysk, jest jak najbardziej racjonalnych. Jednak, zwłaszcza na początku lub w tzw. chudszych okresach, warto przemyśleć wydatki. W tym celu zrób analizę wszystkich miesięcznych, kwartalnych i rocznych kosztów ogólnych. Posegreguj je na konieczne, możliwe do zredukowania (np. tańszy zamiennik, wypożyczenie), niepotrzebne. Sugerując się analizą, odetnij niepotrzebne wydatki i zminimalizuj pozostałe. Dobrym pomysłem jest maksymalizacja cyfrowa przedsiębiorstwa. Możesz zmniejszyć zużycie papieru, oszczędzając na drukarkach, tonerach i samym papierze. Twórz kopie zapasowe wszystkich dokumentów (umów, rachunków) w chmurze lub na dyskach przenośnych (pamiętaj o ich archiwizacji). Kolejnym czynnikiem ważnym uwagi jest miejsce pracy. Zastanów się, czy potrzebujesz wynajmować lokal, czy wystarczy biurko w coworkingu? A może jesteś właścicielem lokalu użytkowego, ale wystarczy tam miejsca dla większej ilości osób i możesz je wynająć, aby generować dodatkowy zysk?

PO TRZECIE MAŁA SPRZEDAŻ

Jeśli twój produkt lub usługa jest naprawdę dobry, ale nadal nie generuje oczekiwanego zysku, być może zbyt mało osób o nim wie. Problem leży więc w marketingu i reklamie oraz braku w aktualnej wiedzy o rynku zbytu, na którym działasz. Przeprowadź badania rynkowe, skonsultuj się ze specjalistą od marketingu i social media. Wykorzystaj zdobytą wiedzę, aby pokazać potencjalnym klientom, czym się zajmujesz. Zrób to w aktualny i atrakcyjny dla twoich docelowych klientów sposób. Jeżeli chcesz mocno odbić się od dna, pomyśl o serii krótkoterminowych kampanii reklamowych (konkurs w social media, event, dzień rabatów). Skieruj swoje działania marketingowe pod kątem swoich najlepszych klientów, aby zmaksymalizować zyski.