Jak sprawić, aby pracownik był bardziej wydajny?

Efektywny pracownik to dobry pracownik – to stwierdzenie, pomimo upływu lat nie traci na aktualności. Na wydajność pracownika ma wpływ wiele czynników, dlatego warto bliżej przyjrzeć się pewnym zależnościom. Wydajność przekłada się również na zadowolenie pracodawcy, ale też samego pracownika z efektów wykonywanej pracy.
Od czego jest uzależniona wydajność pracownika?
Wydajność pracownika jest w dużej mierze zależna od zajmowanego stanowiska i jego dopasowania do indywidualnych predyspozycji. Mowa tu też o zakresie obowiązków – jakości oraz ilości przydzielonych zadań. Ciężko, na przykład o efektywność, jeśli pracownik jest przytłoczony obowiązkami, a ich ilość znacznie przekracza jego możliwości. Wydajność jest ściśle powiązana z motywacją. Ta z kolei wynika z warunków pracy – kultury organizacyjnej firmy, warunków finansowych i atmosfery między współpracownikami. Wydajność jest pojęciem bardzo zindywidualizowanym, co oznacza, że będzie inna dla każdej jednostki. Udowodniono, że produktywność przez całe 8 godzin pracy jest niemożliwa, ponieważ każdy pracownik jest wydajny jedynie przez około 3 godziny. Dlatego tak ważna jest organizacja pracy i zidentyfikowanie indywidualnej krzywej wydajności.
Efektywność w pracy – jak ją zmierzyć?
Najprostszym parametrem służącym pomiarowi efektywności w pracy jest analiza wyników pracy. Jest to wiarygodna metoda, ponieważ opiera się o konkretne dane liczbowe. Najprościej jest przeanalizować ilość wykonanych zleceń, sprzedanych towarów, czy wysłanych maili. Ilość często jest zgubną zmienną, dlatego należy zawsze brać pod uwagę jakość. Jeśli tej nie ma to, możemy śmiało stwierdzić, że pracownik jest nieefektywny. Takiemu pomiarowi służą popularne w korporacjach rozmowy oceniające przeprowadzane raz lub dwa razy do roku. W przypadku pracy zespołowej ważna jest również opinia współpracowników i porównanie pracy danej osoby z pozostałymi osobami z zespołu.
Usprawnienia, które sprawią, że pracownicy będą bardziej wydajni.
Stworzenie inspirującego i otwartego środowiska pracy powinno być standardem w każdej firmie. Bezstresowa atmosfera nie oznacza również braku zasad, dlatego możemy zawrzeć je w kilku punktach:
  • Motywuj i jeszcze raz motywuj
Regularny feedback sprawi, że pracownik będzie zawsze w pełni poinformowany. Zapewni mu to poczucie bezpieczeństwa i sprawi, że będzie mógł doskonalić swoją pracę. Chwalenie za dobrze wykonaną pracę jest bardzo ważne, ponieważ wtedy nasz podwładny poczuje się doceniony, a tym samym jego satysfakcja z wykonanej pracy wzrośnie.
  • Blokowanie social mediów i stron internetowych
Ta praktyka, choć początkowo budziła pewne kontrowersje to, przynosi pożądane rezultaty i jest praktykowana w wielu firmach. Jest to sposób na walkę z rozpraszaczami, które są pochłaniaczami czasu i zabójcami naszej efektywności.
  • Buduj zaufanie i dbaj o dobrą atmosferę w zespole
Despotyczny i nieustannie kontrolujący szef to stereotyp, który wraz ze wkroczeniem pokolenia Y na rynek pracy, odszedł w niepamięć. Zaufanie powinno być ważniejsze niż kontrola. W pracy każdy jest odpowiedzialny za wykonanie konkretnych zadań, dlatego pozwólmy pracownikowi realizować je we własnym tempie i na swój sposób. Dobra atmosfera w teamie sprawi, że pracownik będzie chętniej i staranniej wykonywał swoje zadania. Menedżer to również funkcja społeczna, dlatego pytajmy naszych pracowników o zdanie i angażujmy się w dyskusje.
  • Porządek organizacyjny i szkolenia
Zanim zaczniemy wymagać, należy zadbać o odpowiednie wdrożenie i przeszkolenie pracownika. Najlepiej, jeśli w organizacji jest wyznaczona do tego konkretna osoba. Porządek organizacyjny to również łatwy dostęp do materiałów szkoleniowych. Najlepiej, jeśli znajdują się na wspólnym dysku sieciowym. To bardzo ważny aspekt, ponieważ tylko autonomiczny pracownik może być w pełni efektywny.