Na czym polega skalowanie biznesu?

Skalowalność jest cechą systemu, modelu lub funkcji, która opisuje jego zdolność do radzenia sobie i osiągania dobrych wyników przy zwiększonym obciążeniu różnymi czynnikami. Tak brzmi encyklopedyczna definicja. A mówiąc prostszym językiem? Czym jest skalowanie biznesu i dlaczego warto się nim zainteresować prowadząc firmę?


Aby odnieść sukces, musisz mieć serce w swoim biznesie, a swój biznes w swoim sercu.- Thomas Watson

Czy twoja firma jest w stanie się rozwijać? Co jeśli nieprzewidziane zamieszanie stanie się przyczyną potknięcia twojej działalności? Czy jesteś w stanie nie popaść w deficyty przy spadających lub wzrastających zamówieniach? Czy jesteś na to przygotowany? Biznes skalowany ma szansę znaleźć balans lub szybko odbić się w dobie kryzysu, a w sprzyjających okolicznościach rozwijać się, wzrastać i zwiększać przychody. Skalowanie ma miejsce wtedy, gdy przychody rosną, a koszty operacyjne pozostają niskie. Jeśli firma zwiększa swoje przychody i koszty w tym samym tempie, to nie skaluje się. W ostatecznym rozrachunku - to skalowanie prostu musi się opłacać np. wysłanie e-maila do 1 czy 3 osób, będzie kosztowało tyle samo pracy co wysłanie tej wiadomości do miliona osób, ale skutek otrzymania e-maila przez 3 osoby, a przez milion jest już zupełnie inny.


Jedyną strategią, która gwarantuje porażkę, jest nie podejmowanie ryzyka.- Mark Zuckerberg

Skalowanie biznesu pomaga zwiększyć wydajność wykonywanej pracy oraz zasięg firmy. Jeżeli chcesz zadbać o skalowanie swojego biznesu potrzebujesz planowania, odpowiednich systemów i narzędzi, personelu, partnerów - chociaż szczegóły zależą od rodzaju firmy. Mimo to, są pewne ogólne informacje z którymi warto się zapoznać myśląc o skalowaniu biznesu.

Po pierwsze upewnij się, że jesteś na to gotowy
Istnieje wiele sposobów na przygotowanie się do rozwoju firmy. Na pewno nie są to decyzje podejmowane z dnia na dzień. Przeprowadź analizę finansową, porozmawiaj ze współpracownikami, zastanów się nad ewentualnymi koniecznymi inwestycjami w aplikacje, narzędzia, procesy. Upewnij się, że kondycja firmy pozwala na bezpieczne wdrożenie nowego planu.

 
Pomocnicze pytania:
- Czy masz realny produkt/usługę dopasowany do rynku?

- Kim są twoi główni klienci? Kim jest klient idealny?

  • - Jakie kanały marketingowe oferują najlepszy zwrot z inwestycji? Z których korzystasz?
  • - Czy jesteś w stanie zdobyć wystarczające środki, aby przetrwać nierentowny okres? 
  • - Czy posiadasz wsparcie i zaangażowany zespół? Jak go zdobyć? jak go wesprzeć?

  • Po drugie określ ewentualne bariery i przeszkody
    Bądź ze sobą szczery i zastanów się, jakie czynniki mogą pokrzyżować twoje plany. Może to brak określonych umiejętności? Załamanie finansowe? Niewygodne zobowiązania? Zidentyfikowanie potencjalnych barier może pomóc ci znaleźć zawczasu rozwiązania problemów. 

    Po trzecie obserwuj i ucz się od innych

  • Powiedz mi, a zapomnę, naucz mnie, a może zapamiętam, zaangażuj mnie, a się nauczę.- Benjamin Franklin

    Ucz się od tych, którzy osiągnęli sukces. Pomyśl o tym, jak to zrobili. Jaki jest ich model biznesowy, gdzie i w jaki sposób sprzedają? Jak wykorzystują nowe technologie i trendy? Poczytaj case studies, ucz się na błędach innych, testuj na małą skalę, poszukaj mentora.