Biznes nie bierze wakacji, a latem już myśli o...zimie

Lato i czas urlopowy nie sprzyja intensywnej pracy. Chciałoby się poluzować, wyjść z biura godzinę wcześniej, odpuścić konsultacje z zespołem, nie sprawdzać tak szczegółowo papierologii. Jednak biznes kręci się 365 dni w roku, a wakacje wcale nie są powodem, aby zwalniać tempo! To właśnie ten letni czas jest najlepszy, aby dopracować plan na ostatni kwartał roku kalendarzowego, poumawiać ważne spotkania, podjąć w końcu decyzje, które ciągle odkładane są na później.

Każdego dnia pracujesz nad tym, aby twoja firma przynosiła zyski i rozkwitała. Zanim wyjedziesz na rodzinny urlop upewnij się, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Zanim wyłączysz telefon służbowy zastanów się czy znasz odpowiedzi na pytania podobne do tych: jakie zyski i straty przyniósł ostatni kwartał w firmie? Jakie wyciągnąłem wnioski? W jaki sposób planuję rozpocząć sezon jesienno – zimowy? Z jakim wynikiem chcę go zakończyć? Czy mam opłacone wszystkie zobowiązania? Trzy pierwsze rzeczy, które muszę zrobić/sprawdzić/naprawić po powrocie z wypoczynku?

Lato to dobry czas na analizowanie, wyciąganie wniosków i wdrażanie procesów naprawczych

Zanim więc wskoczysz w turystyczny nastrój, a telefon czy laptop zamienisz na mapę, aparat i deskę surfingową upewnij się, że zrobiłeś rachunek sumienia z ostatniego kwartału, wyciągnąłeś wnioski, zleciłeś odpowiednie projekty, zrezygnowałeś z nieopłacalnych usług, zaktualizowałeś media społecznościowe, stronę firmową, zapoznałeś się z finansowym raportem itp. Dokładny przegląd wszystkich gałęzi swojej firmy, ich analiza i wdrożenie potrzebnych zmian jest idealnym zabiegiem do przeprowadzenia w połowie roku. W razie dużych uchybień i problemów, masz jeszcze sporo czasu, aby je naprawić i rozwiązać w tym roku kalendarzowym. Poza tym z czystym sumieniem i spokojna głową możesz wybrać się na zasłużony wypoczynek. Urlop pod napięciem, czyli ciągłe myślenie o niezałatwionych sprawach służbowych z pewnością nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, czyli relaksu, odprężenia, poszerzenia horyzontów, wzmocnienia relacji z bliskimi. Dlatego pamiętaj, aby przed wyjazdem zostawić w firmie porządek, w kżadym tego słowa znaczeniu.

Lipiec czy sierpień to dokonały moment na zaplanowanie jesienno-zimowych akcji marketingowych

Lipiec to początek drugiej połowy roku. Sierpień jest wstępem do ostatniego kwartału biznesowego. To teraz jest czas na zapanowanie i zaprojektowanie kampanii reklamowych czy eventów. Zaraz u progu jesieni należy wyjść ze swoimi projektami do świata i ruszyć pełną parą! Zanim się obejrzysz, w listopadzie będziesz planować budżet firmowy na kolejny rok, a grudzień to właściwie czas na zbieranie ostatnich biznesowych plonów, kolejne analizy i domykanie roku kalendarzowego. Jedyne co zdążysz wtedy zrobić to uruchomić wyprzedaż ostatnich produktów „last minute”.

Dlatego zastanów się lub zrób letnią zespołową burzę mózgów, jakim produktem, usługą, projektem czy zjawiskiem chcesz zaskoczyć klientów? Co w Twojej ofercie jest lub może być przydatne w sezonie jesienno – zimowym? Kiedy już wybierzesz, najlepiej 1-3 usług zdecyduj w jaki sposób chcesz wypromować ten produkt? Zaplanuj wszystko co wymaga udoskonalenia danego produktu, usługi czy pakietu. Zleć zaprojektowanie kampanii, łącznie ze strategią publikowania treści, biorąc pod uwagę wydarzenia społeczne i kulturowe w danym okresie np. rozpoczęcie roku szkolnego, Dzień Nauczyciela, Wszystkich Świętych, Halloween, Boże Narodzenie itd. Zamów odpowiednie materiały reklamowe, gadżety biznesowe, wynajmij salę, jeżeli planujesz wydarzenie. Wiele rzeczy, które wydaja się proste należy wykonać z dużym wyprzedzeniem, ponieważ zawsze konieczne są jakieś poprawki, terminy mogą być zajęte itp.

Zachęć klientów do korzystają z twojej zimowej oferty już teraz!

Przygotuj grafikę i ulotkę informująca o nadchodzących zmianach, zimowej rewolucji, jesiennych przecenach, nowych produktach, na które być może czekali klienci. Zachęć zapisania się na newsletter, aby mogli zostać poinformowani jako pierwsi o tych wszystkich nowościach. Taka grafikę z aktywnym linkiem umożliwiającym zapisanie się do listy subskrybentów udostępnij we wszystkich kanałach online (Facebook, Instagram, Blog, Strona firmowa itd.), wydrukowane ulotki dodawać do wysyłanych klientom paczek czy podczas ich wizyty w twoim biurze, salonie, sklepie. W ten sposób już teraz angażujesz społeczność do obserwowania twojej marki oraz zyskujesz potencjalnych klientów na jesienno-zimowy okres sprzedażowy.

Przedsiębiorca na urlopie, a social media?

Kiedy Ty wypoczywasz na plaży lub zwiedzasz zabytki, social media twojej firmy nie śpią! Wystarczy z wyprzedzeniem zaplanować cykliczne posty, przygotować automatyczną odpowiedź mailową. Jeżeli posiadasz bardzo aktywną i zaangażowaną społeczność, warto zlecić monitorowanie kanałów w mediach społecznościowych i opiekę nad publikacjami, tak aby użytkownicy nie musieli czekać na odpowiedź. Warto zainwestować pieniądze na wynagrodzenie dla takiej osoby, niż samemu tracić bezcenne godziny podczas, zapewne nie częstych w życiu pracowitego przedsiębiorcy wakacji! Ty ładuj baterie, odpoczywaj i regeneruj się przed kolejnymi miesiącami ciężkiej pracy, kiedy ktoś inny zaopiekuje się komunikacją z klientami. Po powrocie zdążysz na spokojnie zapoznać się ze wszystkim co się wydarzyło.