Jak wybrać dobrą nazwę dla firmy lub marki?

Wybór nazwy to pierwszy dylemat towarzyszący zakładaniu firmy. Naming to tylko pozornie prosta czynność, jednak w praktyce należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Jakie cechy powinna posiadać dobra nazwa marki lub firmy? Jakich zasad przestrzegać a jakich błędów unikać? 

Nazwa idealna, czyli jaka? 

Każda firma jest inna, a co za tym idzie, proponuje swoim klientom unikalne wartości. Usługa lub produkt mogą być takie same, ale zawsze podąża za nimi inny sposób ich komunikacji. Możemy powiedzieć, że nazwa firmy jest pierwszym punktem styku marki z klientem, dlatego powinna się jednoznacznie kojarzyć z nazwą produktu lub usługi. Jeśli nie znajdujemy takiego słowa to, możemy samodzielnie je stworzyć i nadać mu znaczenie. Ważna jest również prostota – każdy klient powinien bez problemu być w stanie wymówić i powtórzyć nazwę. W przeciwnym wypadku nie będzie miał prawa działać mechanizm rekomendacji. Kolejną zaletą jest również to, że prostą nazwę łatwo zapamiętać. Podobnie, jak każdym z elementów strategii marketingowej tak również przy namingu najważniejsze jest uwzględnienie grupy docelowej. Jeśli na przykład z naszym produktem lub usługą chcemy dotrzeć do klienta zagranicznego to ważne, aby pamiętać o tym, że nazwa powinna być napisana w języku obcym. Jeżeli nasi klienci znajdują się zarówno w Polsce, jak i w innych krajach to musimy sprawdzić znaczenie i brzmienie nazwy w podstawowych językach: angielskim, niemieckim, czy francuskim. 

O czym pamiętać w trakcie procesu namingu? 

Zazwyczaj podczas szukania odpowiedniej nazwy przychodzi nam do głowy kilka opcji. Może dojść do sytuacji, że w sposób nieświadomy wybierzemy nazwę, na którą zdecydowała się już wcześniej nasza konkurencja. Dlatego naszym obowiązkiem jest sprawdzenie w Urzędzie Patentowym, czy nasza nazwa nie została już zarejestrowana. Taka weryfikacja następuje w bazach online, natomiast od strony patentowej może ocenić ją prawnik. Należy też pamiętać, że nazewnictwo firm w kodeksie cywilnym jest ściśle określone i uzależnione od formy prawnej przedsiębiorstwa. Tak, na przykład, jeśli właścicielami są osoby fizyczne, firma powinna zawierać imiona, nazwiska i wybrane określenia. Z kolei nazwa spółki powinna być oznaczona imieniem i nazwiskiem, natomiast przedsiębiorstwo przez nią prowadzone już nie. Kolejną kwestią, o której musimy pamiętać, jest fakt, że nazwa nie może wywoływać negatywnych lub niejednoznacznych skojarzeń. Tu wracamy do zasady prostoty, co oznacza, że nazwa nie może być ani za długa, ani zbyt udziwniona. Jeśli wymyślamy słowo, które pochodzi od już istniejącego w języku polskim to, trzeba zrobić to w umiejętny sposób. W przeciwnym razie będzie ono brzmiało śmiesznie lub tandetnie, a wtedy już na samym początku zniechęci naszych odbiorców. Kreatywność to nie wszystko, a w trakcie tworzenia nazwy ta musi być poparta kompleksową analizą konkurencji. Chodzi tutaj nie tylko o stosowane przez nią nazwę i slogany, ale również wartości i sposób,  w jaki są one komunikowane naszym klientom. Na tej podstawie możemy wyłonić te, które sprawiają, że nasza firma wyróżnia się na tle innych. Nazwa naszej firmy lub marki powinna być również spójna z identyfikacją wizualną: logo, wyglądem strony i zastosowaną kolorystyką.

W jaki sposób wymyślić nazwę firmy? 

Jednym z najlepszych pomysłów jest burza mózgów. Możemy ją przeprowadzić w zespole naszych pracowników. W ten sposób wygenerujemy więcej skojarzeń z nią związanych. Aby spojrzeć na firmę od zewnątrz i pozyskać obiektywne opinie, można pokusić się o przeprowadzenie ankiety wśród Internautów. Należy też pamiętać, że każdy z nas inaczej rozumie pewne słowa i przypisuje im inne znaczenie, również emocjonalne. Uniwersalizm komunikatu to nie tylko słowo, ale cała kreacja graficzna, która składa się na przekaz. Warto poświęcić jej dłuższą chwilę i stworzyć kilka kreacji, aby mieć, z czego wybierać. Jedną z dobrych praktyk jest również wymyślanie nazwy rozpoczynającej się kolejno na każdą lub wybrane litery alfabetu. Kolejną metodą jest mapa skojarzeń – wypiszmy nawet te najbardziej abstrakcyjne pomysły, zastosujmy różne kolory, kształty i obrazki. Nieco prostsze wydaje się stworzenie nazwy dla marki, gdzie częstą praktyką jest umieszczenie imienia, nazwiska i nazwy danego produktu czy usługi. Sposób na sukces każdej nazwy tkwi w jej ponadczasowości, dlatego musimy zadać sobie pytania, czy będzie ona aktualna również za 10, czy 20 lat. Jeśli jednak nic nie przychodzi nam do głowy i nie czujemy się na siłach to, warto skorzystać z pomocy copywritera.