JAK I KIEDY WARTO PRZEPROWADZIĆ BADANIA RYNKU?

Większość dobrych produktów i usług, z których korzystamy, jako konsumenci miała swój początek w badaniach rynkowych. Zebrane dane o potencjalnych klientach, oraz konkurencji dają informacje o popycie i potrzebach danego rynku oraz są kluczowe podczas opracowywania planu promocji i sprzedaży towaru. Analiza rynku pod kątem własnej marki może pomóc lepiej zaplanować reklamę produktu lub usługi, a sam proces przeprowadzania badań rynkowych nie jest tak skomplikowany, jaki może się wydawać.

 

Czy Twoja firma potrzebuje badań rynkowych?

Badania rynkowe mogą polegać na gromadzeniu informacji mówiących o potrzebach i popycie rynku lub najlepszych formach promocji i sprzedaży. Dzięki tej wiedzy decyzje podejmowane w firmach są bardziej trafne i korzystnie przekładają się na efektywną sprzedaż oraz rozwój przedsiębiorstwa. Poznać preferencje klientów, zamożność danego rynku i wiele innych aspektów chcemy zazwyczaj, kiedy wprowadzamy nowe produkty lub usługi, planujemy nowe decyzje np. dotyczące dystrybucji czy reklamy. Jeżeli więc planujesz zmiany, być może analiza rynku ułatwi ten proces.

Kto może przeprowadzić badania rynkowe?

Profesjonalne badania rynkowe i marketingowe przeprowadzają wyspecjalizowane w tym kierunku agencje. Jednak sporo danych można zebrać samemu, zaoszczędzając tym samym niemałe pieniądze. Szczególnie mikro i małe przedsiębiorstwa mogą skorzystać z tej opcji. Oczywiście należy się do tego przygotować, ale nie trzeba być ekspertem od technik badawczych i absolwentem ekonomii, aby stworzyć wartościową analizę sytuacji rynkowej w danym obszarze. Wymaga to jednak czasu i należy pamiętać, że w zależności od złożoności projektu, pod którego kątem prowadziły badania, samodzielne działanie może być tylko częściowo wymierne.

Jak to zrobić?

Określ obszar badanego rynku. Prawdopodobnie jest to twój rynek zbytu (np. lokalny, regionalny, miejski, wiejski, międzynarodowy). Musisz także dokładnie wiedzieć jakie informacje będą pożyteczne dla twojego produktu lub usługi oraz wybrać sposoby, których użyjesz, aby zdobyć te dane. Mogą to być wywiady interpersonalne z klientami, sondaże i ankiety, media społecznościowe, konkursy, obserwacja, testowanie. Najlepiej wykorzystać wszystkie możliwe metody, o ile są dla ciebie dostępne.

Kiedy już wiesz, gdzie się rozglądać i jakich środków użyć, podejmij następujące kroki:

1. POZNAJ KONKURENCJĘ.

Przypuśćmy, że zakładasz nowy biznes lokalny: bar kanapkowy, solarium lub punkt ksero. Znajdź inne podobne miejsca. Odwiedź je, obejrzyj wystrój, poznaj ofertę. Obserwuj ruch klientów, godziny otwarcia i zamknięcia sklepu, zanotuj godziny największego ruchu. Zostań klientem konkurencji. Poznaj ich produkty, jakość obsługi, politykę reklamacji itd. Zastanów się, czego im brakuje i gdzie są ich słabe oraz mocne strony. O co najczęściej pytają klienci? Co można zrobić, aby zminimalizować istniejące wady (długie kolejki, brak miejsc, brak oferty dla dzieci, długi proces reklamacji, brak możliwości zamówień online i inne). Wnikliwa obserwacja i analiza działania konkurencji pokaże, na co musisz zwrócić szczególną uwagę. Nie jest możliwe, aby zdobyć te informacje tylko i wyłącznie czytając firmowe strony internetowe tych miejsc lub wypijając jednorazowo kawę w konkurencyjnej kawiarni. Czasami dwa takie same punkty sprzedaży (kwiaciarnia czy sklep obuwniczy) jednej firmy ulokowane w zupełnie innych miejscach (jedna w galerii handlowej dużego miasta, a druga na targowisku mniejszej miejscowości) wymagają zupełnie innego podejścia marketingowego. Bez względu na rodzaj biznesu czy produktu, który wdrażasz, ważne jest, aby poświęcić na obserwację konkurencji co najmniej tydzień.

2. ZAPROJEKTUJ I UDOSTĘPNIJ ANKIETĘ.

Ankieta z przemyślanymi pytaniami jest jednym z podstawowych i najbardziej skutecznych metod pozyskiwania danych. Możesz wykorzystać ją w dwojaki sposób. Po pierwsze wysyłaj ją dotychczasowym klientom w newsletterach, możesz też poprosić o wypełnienie drukowanej wersji w swoim fizycznym punkcie spotkań z klientami. Czasami wystarczy jedno pytanie. Swego czasu w jednej z większych sieci gastronomicznych w Polsce, przy wydawaniu zamówienia, kasjerzy pytali klientów: Czy podoba się Pani/Panu to opakowanie? Innego tygodnia pytanie brzmiało: Preferuje Pan/Pani opcje 2 w 1 czy napój własnego wyboru w cenie? Tą metodą, bez większego wysiłku klientów firma zebrała w ciągu kilku tygodni istotne informacje, które pomogły opracować odpowiedni do potrzeb rynku nowy zestaw śniadaniowy na wynos.

3. ZORGANIZUJ KONKURS DLA STAŁYCH KLIENTÓW.

Za wypełnienie ankiety online i namówienie 2 osób do podzielenia się swoją opinią możesz zaoferować rabat, próbki produktów, gratis do najbliższego zamówienia itd.

4. CZYTAJ FORA DYSKUSYJNE I GRUPY NA FACEBOOOKU.

Dołącz do grupy tematycznej w danej branży i zobacz, jak wygląda prawdziwa kopalnia wiedzy! Kto, jak nie sami klienci, dostarczą ci praktycznych informacji na temat potrzeb, zalet i wad twojego przyszłego projektu. Nie lekceważ również komentarzy i opinii na stronach internetowych i profilach social media swojej konkurencji.

5. ZAOFERUJ WERSJĘ TESTOWĄ.

Chcesz dodać nowy kurs w swojej szkole językowej? Zaoferuj bezpłatną lekcję pokazową. Wypuszczasz nowy produkt – wyślij go do kilku klientów i zadzwoń po kilku dniach, aby uzyskać opinię na jego temat. Większość ludzi uwielbia niespodzianki, gratisy i prezenty. Za zaufanie i darmowy produkt chętnie podzielą się szczerą opinią.

Ponad wszystko należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ zebranie danych wymaga czasu. Jest to jednak wysiłek i czas warty swojej ceny. Zdobytą wiedzę, można wykorzystać w co najmniej kilku obszarach swojej działalności: ulepszenia/wprowadzenia nowej usługi lub produktu, zaprojektowania kampanii reklamowej czy też usprawnienia obsługi klienta.