A MOŻE FRANCZYZA? NA CZYM POLEGA TEN BIZNES

Coraz częściej słyszy się o franczyzie. To popularny model biznesowy, jednak w rzeczywistości niewiele osób wie, na czym konkretnie polega. Jest to jeden ze sposobów prowadzenia działalności gospodarczej pod skrzydłami konkretnej marki. Szczególnie chętnie sięgają po niego początkujący przedsiębiorcy.

 

Franczyza cieszy się dużym zainteresowaniem wśród początkujących przedsiębiorców, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie. Ten rodzaj współpracy jest określany poprzez relację franczyzobiorcy z podmiotem zwanym franczyzodawcą, który jest właścicielem już wypracowanej marki. W praktyce oznacza to działanie pod jej szyldem. Dzięki temu franczyzobiorca może skorzystać z nazwy i znaków towarowych franczyzodawcy, ale również z opracowanego systemu szkoleń. Młody przedsiębiorca ma szansę na zdobycie merytorycznej wiedzy pod okiem doświadczonego biznesmena, co samo w sobie już stanowi wartość dodaną. Na tym przede wszystkim bazuje atrakcyjność tego modelu biznesowego. Jego niewątpliwą zaletą jest również posiadanie konkretnej grupy klientów, którą jednak franczyzodawca musi nieustannie powiększać. Pomimo że prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu jest duże to nie oznacza to, że model jest wolny od wad. Dotyczy to obydwu stron. Franczyzodawca podejmuje ryzyko, poświęcając swój czas oraz dostępne środki, nie mając pewności, komu tak naprawdę, powierza odpowiedzialność. Franczyzodawca może okazać się na przykład nieuczciwym partnerem biznesowym, który wykorzysta zdobyte know-how w celu osiągnięcia własnych celów. Może to nadwyrężyć starannie wypracowaną reputację marki i niekorzystnie wpłynąć na jej wynik finansowy. Każdy nowy biznes oznacza wejście na nieznane rynki, co już samo w sobie wiąże się z ryzykiem, które spoczywa na barkach franczyzobiorcy. Często jest to wyzwanie, któremu młody przedsiębiorca nie jest w stanie sprostać. Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność przestrzegania restrykcyjnych norm i sztywnych ograniczeń stawianych przez franczyzodawcę, co wynika z założeń tej formy współpracy. Franchising w ostatnich latach stał się modny, jednak przed decyzją o podjęciu tego typu przedsięwzięcia należy rozważyć jego zalety i wady.