INFLUANCER MARKETING NOWY WYMIAR MARKETINGU

Społeczeństwo się zmienia, a wraz z nim świat biznesu i reklamy. Reklama na bilbordzie nie jest już tak efektywna. Ludzie wolą dowiedzieć się o marce od autentycznych osób, którym ufają. Influancer stanowi właśnie taki pomost między firmą, a klientem. Influancerzy cenieni są za swoje pasje i działania, a ich fani często utożsamiają się z nimi lub biorą ich za wzorce. Każda marka, która będzie umiała dobrze wykorzystać siłę influancerów, będzie bliżej swoich odbiorców niż kiedykolwiek wcześniej.

Influancer marketing

adult blur church 972884Od lat wiadomo, że sprawdzone rozwiązania i kontakt do najlepszych fachowców można uzyskać drogą pantoflową, z polecenia. Influancer marketing to nic innego, jak przeniesienie tej zasady na grunt medialny. Influancer marketing powinien sięgać dalej niż tylko recenzje produktów. Świadomi konsumenci chcą mieć dostęp do newsów z pierwszej ręki i promocji, które dostępne są tylko dla wybranych. Dlatego marki powinny nawiązywać współpracę z influancerami powiązanymi w jakiś sposób z grupą docelową. Nie będzie miało sensu prezentowanie słodyczy czy napojów energetycznych przez osobę, która jest autorytetem w świecie zdrowych diet. A bloger parentingowy raczej nie sprawdzi się jako ambasador materiałów budowlanych. Dobrym przykładem pełnego zastosowania marketingu z udziałem influancera, z międzynarodowego rynku, jest marka kosmetyczna Benefit, która zaangażowała do swoich działań wizażystkę i trendsetterkę Lisę Potter-Dixon.  Ambasadorka marki udostępniała porady kosmetyczne, triki związane z wizażem, ale także kulisy z tygodni mody. Poza tym Lisa pomagała klientom wybierać odpowiednie kosmetyki, komunikując się z nimi za pomocą mediów społecznościowych. Pokazywała, że sama stosuje kosmetyki promowanej marki oraz dawała użytkownikom merytoryczne porady. Najlepsze kampanie to te, gdzie produkt nie jest nachalnie promowany, a stanowi jedynie tło dla treści prezentowanej przez influancera i pozwala odbiorcy zyskać wartościową wiedzę. Przykładem z rodzimego rynku może być współpraca marki Domodi z blogerką modową, prowadząca bloga Fashionelka. Eliza między innymi przetestowała nową aplikację marki i napisała artykuł poradnikowy dla ich serwisu. Tego rodzaju marketing mogą wykorzystywać zarówno potężne firmy, jak i te o mikro budżetach. Znana w całym kraju "Kuchnia Lidla" to użyteczna kampania, na którą składa się blog, vlog z przepisami i listami zakupów. Twarzami marki są osoby znane z mediów, również społecznościowych. Marka dostarcza użytecznych porad, daje przydatną i inspirującą wiedzę kulinarną. Jak ruszyć bez dużego budżetu? Lokalna siłowania może nawiązać współpracę i zaprojektować wspólnie kampanię dla najbliższego rynku z jednym z  trenerów lub dietetyków sportowych, który prowadzi kanał w mediach społecznościowych i ma zaangażowaną publiczność. Jest to doskonały przykład na realizację influancer marketingu w przypadku lokalnych firm z ograniczonym budżetem.

Kto może być influancerem?

hand happy iphone 80673Można podzielić tą grupę na trzy następujące: celebryci, eksperci/liderzy opinii, wpływowi klienci. I tak, pierwsza grupa, to osoby popularne i znane, a współpraca z nimi może szybko i znacznie powiększyć tzw. zasięgi, liczbę "klikalności". Eksperci to szeroka grupa skupiona głównie w internecie, ale nie tylko: dziennikarze, blogerzy, właściciele firm. Współpraca z nimi ma znaczenie, kiedy zależy nam na jakości nowego zasięgu. A ostatni grupa – wpływowi klienci,  to osoby rozpoznawalne często na rynku lokalnym, którzy dzięki swoim koneksjom są popularni i podobnie, jak w przypadku celebrytów, chcą być przez innych naśladowani.

Ważne jest, aby dobrze określić do jakiej grupy influancerów chcemy dotrzeć i która współpraca przyniesie satysfakcjonujące efekty w przypadku naszego produktu i grupy docelowej.

Chyba warto? Szukaj inspiracji!

Praca z osobami wpływowymi może być świetnym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów i tchnięcie nowego życia w strategię marketingową swojej firmy. Aby uzyskać więcej inspiracji, wystarczy przejrzeć kanał Instagram lub YouTube i zobaczyć, jak inne marki współpracują z osobami, które mają wpływ na rozwój firmy.