WHITE LABEL NIE TYLKO DLA DUŻYCH SIECIÓWEK

Marki własne (oparte na zasadach White/Private Label) zyskują coraz większą popularność. Nie są już tylko domeną dużych dyskontów spożywczych, a ich cena i jakość stały się różnorodne: firmy wyróżniają w swoich markach własnych linie premium lub eko, podążając za potrzebami klientów. Nie koniecznie to co kryje sie pod marką własną np. dużego sklepu budowlanego lub drogerii, musi być gorszej jakości lub kusić bardzo konkurencyjną ceną. Na system White Labels decydują się też drobniejsze biznesy. Na czym dokładnie polega idea tzw. White Label i jak na tym zarobić?

White Label to produkty lub usługi oferowane przez producenta innym firmom bez oznakowania produktu jako własny. Firmy zamawiające umieszczają na etykietach własne logo, nazwę, identyfikację wizualną itd. W obiegu funkcjonują dwa terminy tego zjawiska, jest to White Label lub Private Label, które wzięły się od dosłownie białej etykiety i neutralnego opakowania produktu. White Label polega więc na wykorzystaniu danego produktu lub usługi, wytworzonego przez zewnętrznego producenta, jako swojego po spersonalizowaniu etykiety, reklamy i nazwy. Marka producencka może sprzedać ogólny produkt, na przykład szampon, 5 różnym firmom, które będa promować je jako swój asortyment, pod własnym logiem i designem. Przykładem tego są produkty spożywcze i chemiczne oferowane w marketach np. Lewiatan, Biedronka, Lidl. Biszkopty opatrzone marką Lewiatana lub płyn do mycia naczyń z logo biedronki, nie oznacza, że powyższe firmy wyprodukowały te rzeczy, tylko, że nabyły je od producenta na zasadach White Label. Kosmetyki Rossmann, czy marka kosmetyczna „Cien” należąca do firmy Lidl, to wszystko tzw. marki własne (ang. Private Label/White Label).

Jak działa White Label?

Efektywną sprzedaż w firmie korzystającej z formy White Label, gwarantuje odpowiednie przedstawienie produktu klientom i dopasowanie go do swoich docelowych odbiorców. Wyobraźmy to sobie na przykładzie „kremu do twarzy z płatkami nagietka”. Zamówiony przez sieć regionalnych drogerii u zewnętrznego producenta krem, zostaje wypromowany na fundamencie lokalnego patriotyzmu i zasobów natury, może nawiązywać do bogactwa polskich łąk, wspierania produktów lokalnych czy folkloru. Ten sam krem opatrzony logiem marki typy glamour, w ekskluzywnym opakowaniu, wystawiony z prestiżowej gablocie obok francuskich kosmetyków Vichy, będzie przyciągał klientów szukających towarów luksusowych. Statystycznie, po pierwszy sięgnie energiczna, dbająca o siebie trzydziestolatka w swetrze handmade i sneakersach. Po drugi, energiczna, dbająca o siebie trzydziestolatka w szpilkach i żakiecie od Dior. W zależności od umowy takiej kontraktowej produkcji oraz zainwestowanych środków, można pokusić się o głębsze zmiany np. dodanie linii zapachowej do kremu, która będzie wyróżniać produkt pod marką własną od innych. Doświadczeni producenci są otwarci na elastyczne współprace, ponieważ to produkty White Label przynoszą im największe zyski.

Kto może sprzedawać produkty White Label?

White Label może pomóc w zwiększeniu sprzedaży, rebrandingu, efektownej zmianie kierunku sprzedaży lub rozszerzeniu asortymentu. Teoretycznie z formy White Label może skorzystać każdy przedsiębiorca. Wymaga to jednak inwestycji finansowej oraz opracowania strategii marketingowej i handlowej. Sklepy oraz firmy usługowo-handlowe, takie jak, drogerie, sklepy sportowe, wnętrzarskie, agd i rtv, sklepy spożywcze, papiernicze, odzieżowe, salony fryzjerskie i kosmetyczne, znajdą najbogatszą ofertę w hurtowniach oraz u producentów współpracujących w oparciu o White Label, ale nie tylko. Również biznes online korzysta z tych rozwiązań np. e-sklepy przy współpracy z operatorami płatności. Na zasadach marek własnych można też oferować usługi (firmy ubezpieczeniowe, usługi transportowe, sprzątające). Nie można mylić tej metody z pośrednictwem, tu sam zdobywasz klientów, promujesz się pod własną nazwą, sam ustalasz ceny oraz jesteś odpowiedzialny za strategię sprzedaży.

O czym należy pamiętać planując inwestycję we własną markę na zasadzie White Label?

Dobrze przemyśl, co chcesz sprzedawać. Zastanów się, czy ma to na celu wzmocnić pozycję na rynku twojej firmy, czy chcesz poszerzyć asortyment, a może chcesz zarobić na trendach? Kiedy już wiesz, jakich produktów potrzebujesz i masz pomysł na markę, znajdź dobrego dostawcę i wynegocjuj optymalne warunki.

Po znalezieniu odpowiedniego dostawcy musisz znaleźć sposób na unikalny charakter swojej wersji produktu. Największą wadą pozyskiwania produktów jest fakt, że każda inna marka może mieć ten sam produkt i konkurować z twoją. Na szczęście konsumenci reagują na silny branding. To jednak coś więcej, niż projekt opakowania. Oferuj więc doskonałą obsługę klienta i zapanuj profesjonalną kampanię marketingową.

Jeśli potrafisz się wyróżnić, zaoferować doskonałą obsługę klienta i skutecznie sprzedawać, masz szansę zdominować niszę.

Dzięki white label łatwiej dodasz nowe produkty i usługi do swojej oferty, możesz zwiększyć przychody, zyskać nowych klientów, poszerzyć swoje zasięgi sprzedaży oraz poeksperymentować z nowymi formami współpracy. Przedsiębiorca uczy się przecież przez całe życie. Wymaga to przygotowań, nakładu finansowego na pierwszą partię zamówionych produktów i wsparcia marketingowego.

Gdzie szukać partnerów biznesowych i zdobywać informacje o Private Label?

Marki producenckie nie ukrywają swojej oferty, chętnie uczestniczą w wydarzeniach branżowych, a na swoich stronach internetowych zachęcają firmy do zawierania współpracy przy produkcji i tworzeniu marek własnych. W Lublinie już sześciokrotnie odbyły się wyjątkowe targi „Private Label Show”, a kolejna edycja będzie miała miejsce w listopadzie tego roku. Takie spotkania to idealne okazje do rozwiania wszelkich wątpliwości o White Label. Czy to dobry sposób na rozwinięcie biznesu? Czy inwestowanie w nowoczesny handel jest dla mnie? Jeśli zadajesz sobie takie pytania, przyjdź na targi, porozmawiaj z producentami, poznaj wszelkie perspektywy rozwoju tej formy sprzedaży, a przede wszystkim nawiąż relacje biznesowe.