MIEJSCE PRACY - INTERNET. ZAWÓD - TWÓRCA?

Wiele zawodów przeszło już do historii, inne zajęły ich miejsce lub powstały nowe potrzeby wśród ludzi, a specjaliści, o których nie śniło nam się 20 lat temu, mogą je teraz spełniać. To niekończący się proces. Za kolejne 15 czy 30 lat, świat rynku pracy będzie zupełnie inny niż dzisiaj. Zmianę można mocno obserwować, dzięki temu, że wiele branż przeniosło się do świata online, ale także, w tym internetowym świecie, zaczęły kreować się i ewoluować nowe formy działalności zarobkowej. Nie chodzi o zawody, które przeniosły się do sieci, jak np. asystentki, marketingowcy, projektanci, prawnicy i księgowi, tylko o nowe, często unikalne rodzaje usług. Oferują je osoby, tworzące różnego rodzaju materiały i zajmujące się ich dystrybucją oraz promocją. Tacy wszechstronni twórcy internetowi.

Twórcy internetowi, czyli kto?
Określenie „twórca internetowy” jest potoczne i można do niego przypisać szereg aktywności. Ogólne, ale jednocześnie zawiera w sobie ogrom specjalizacji: influencer, youtuber, vloger, bloger - to wszystko osoby, które za pomocą różnych narzędzi internetowych, kreują materiały o określonej tematyce, oferują je za darmo lub sprzedają, wywierając większy lub mniejszy wpływ na daną społeczność odbiorców. Mówiąc prościej, twórca internetowy, to osoba, która zarabia, dzięki swojej działalności w internecie. Może ona polegać na prowadzeniu usługowego, autorskiego biznesu online lub zrzeszeniu określonej społeczności w swoich miejscach w internecie (blog, media społecznościowe), dzięki wartościowym dla nich materiałom, rozrywkowym czy edukacyjnym. Na przykład blogerzy lifestylowi, recenzenci książek i filmów na YouTube, kanały społecznościowe związane z modą czy kulinariami i wiele, wiele innych. Te osoby zarabiają najczęściej na współpracy z innymi markami lub tworzą własne produkty. Można też łączyć te dwie formy pracy online, co najczęściej robią wieloletni już twórcy internetowi. „Od zawsze” prowadzą bloga lub kanał na YouTube, gdzie dzielą się merytoryczną wiedzą, odpowiadają na pytania, edukują, a z czasem dodają do swojej działalności internetowej sprzedaż kursów online i innych produktów cyfrowych lub fizycznych. 
Agnieszka Skupińska, blogerka, przedsiębiorczyni, podcasterka, autorka książek, kursów i innych produktów online, poruszyła ten temat na swoim blogu tosieoplaca.pl. Według niej „twórca internetowy” to trafiony termin, zbierający w całość ogromny obszar działań i umiejętności, które osoby zarabiające w internecie, wykorzystują w swojej pracy.

Bloger nigdy nie będzie tylko blogerem (...). Jeżeli autor bloga żyje z blogowania, to tak naprawdę nie żyje z prowadzenia bloga, ale z wielu innych działalności wokół niego. - Agnieszka Skupińska

Na aktualnej liście klasyfikacji zawodów i specjalności, póki co nie znajdziemy nawet podobnego terminu do „twórca internetowy”, ale istnieje zawód bloger/vloger, w opisie, którego czytamy: „Zajmuje się prowadzeniem platformy blogowej; podejmuje działania marketingowe na prowadzonej platformie blogowej; odpowiada za efektywność prowadzonej platformy blogowej, aktualizację treści, obrazów i filmów tematycznie związanych z prowadzonym blogiem; nawiązuje i utrzymuje kontakty w ramach społeczności interaktywnych.”. Oprócz tego, istnieje szereg wymienionych dodatkowych zadań zawodowych, które już coraz częściej nie są tylko domeną blogerów, jak np. prowadzenie warsztatów w obszarze zainteresowań blogera, np. warsztatów kulinarnych, pisanie i wydawanie książek lub realizowanie działań marketingowych promujących produkty. W dobie intensywnego rozwoju mediów społecznościowych, wielu twórców internetowych nie prowadzi bloga, jako takiego. Zrzeszają społeczność tylko na swoich profilach społecznościowych np. na Instagramie, a zarabiają na współpracach z markami lub sprzedając własne produkty. W czasach, kiedy ludzie czytają obrazami, oczekują krótkich, trafionych informacji, jest to dla wielu odbiorców wygodniejszy wybór do pozyskiwania interesujących treści niż czytanie artykułów blogowych.

Czy każdy może być twórcą internetowym?
Wiele zależy od stylu życia, preferencji formy pracy. Niektórzy wolą codziennie wychodzić do biura, widywać się ze znajomymi ludźmi, mieć jasny schemat pracy. Inni, będą cenić sobie różnorodność, zmienność, mnóstwo pracy sam na sam przy komputerze i właściwie, nieustanne myślenie o swoim biznesie online. Jeżeli jesteś w tej drugiej grupie, dodatkowo odpowiedz sobie na pytania: Czy dobrze piszesz? Czy jesteś dobry w grafice? Czy jesteś dobrym fotografem? Czy potrafisz robić skuteczny research i analizę? A może posiadasz talent do mówienia? Jeśli potrafisz odpowiedzieć twierdząco na którąkolwiek z tych rzeczy i jesteś gotów włożyć w to pracę, to z pewnością możesz być twórcą treści w internecie.W obszarach, z którymi radzisz sobie gorzej można zawsze skorzystać z pomocy innych, kursów, gotowych szablonów. Jednak kluczowym zagadnieniem jest pomysł, wiedza i pasja. Kolejne pytania pomocnicze to: Jakie materiały chcesz tworzyć? Jaką wiedzą możesz się podzielić i z jaką grupą odbiorców? Co takiego możesz im zaoferować, czego nie dostaną nigdzie indziej? Jakie masz marzenia dotyczące swojego miejsca w sieci? Jaką formę komunikacji preferujesz? Ile czasu chcesz na to poświęcić? To tylko niektóre z zagadnień, które trzeba przeanalizować. Twórcy internetowi, rzadko przechodzą na zarabianie w internecie od pierwszego dnia, w pełnym wymiarze czasu. Najczęściej potrzeba tygodni lub miesięcy, aby siebie, jako twórcę internetowego, doprecyzować, nawiązać relację z odbiorcami, zbudować społeczność, zdobyć partnerów biznesowych, reklamodawców. Jeżeli planujesz działalność internetową opartą o bloga, media społecznościowe, podcasty - zacznij od planowania i strategii.Jedno jest pewne, ten obszar zarobkowy, nieprędko zniknie ze współczesnego życia, przeciwnie, będzie się nieustannie rozwijał.