Skuteczność influence marketingu

Każda koncepcja marketingowa i reklamowa może przynieść sukces lub porażkę. Na efekt końcowy składa się wiele czynników, w tym znajomość rynku, dobór środków przekazu do klientów i wiele innych. Chociaż najskuteczniejszą obecnie koncepcją marketingową są kampanie influencerskie, i ta forma reklamy może się nie udać. Czym zatem jest influencer marketing i co trzeba wiedzieć, aby skutecznie wykorzystywać go w swoim biznesie?

 

Influencer marketing

Chociaż marketing influencerów nie jest nowym pojęciem w biznesie, stał się bardzo popularny w ciągu ostatnich kilku lat. Marketing ten wykorzystuje osoby, które ze względu na treści i idee, które szerzą za pomocą przede wszystkim kanałów internetowych lub dzięki wykonywanej pracy, posiadają lojalną i powiększającą się społeczność (obserwatorów, komentatorów, fanów, followersów). influencer promuje produkty lub usługi danej marki za pośrednictwem różnych mediów, takich jak na przykład Facebook i YouTube. influencer marketing to coś więcej niż pokazywanie znanej twarzy na reklamach produktu. Najczęściej, influencerzy to osoby, które są już w jakiś sposób powiązane z tematyką marki, więc posiadają wiedzę lub doświadczenie na temat tego, co reklamują. Konsumenci ufają, że jeśli osoba, którą obserwują i podziwiają, uwielbia jakiś produkt, oni też będą z tego produktu zadowoleni.

Ta forma współpracy wymaga innowacyjnego podejścia do reprezentowania swojej marki i dużej dozy zaufania do osób, z którymi marka podejmuje współpracę. W influencer marketingu wskazane jest wysokie zaangażowanie osoby współpracującej z marką, możliwość decydowania o formie przekazu, brak sztywno narzuconych ram. Taka wolność w wyborze formy promocji produktu czy usługi, pozwala influencerowi pozostać spójnym ze swoim dotychczasowym stylem, za jaki pokochali go odbiorcy, co jednocześnie dodaje mu wiarygodności. Obecnie klienci są bardzo wyczuleni na wszelkiego rodzaju nachalność i chętniej ufają produktom, które są im przedstawione w subtelny i wartościowy sposób. Świadomość tego sprawia, że influencer marketing jest jedną z najskuteczniejszych obecnie form kampanii reklamowych.

INFLUENCE 2Depositphotos 145547647 xl 2015

W styczniu 2019 roku portal mediakix.com przeprowadził wśród osób indywidualnych, agencji oraz firm ze Stanów Zjednoczonych i kilku krajów Europy ankietę, z której jasno wynikają trzy fundamentalne zasady dotyczące influencer marketingu:

Po pierwsze: Nie pierwszy lepszy influencer, tylko ten właściwy!

Jednym z największych wyzwań dla marketerów jest znalezienie odpowiednich osób do współpracy. Według przytoczonych badań, aż 61% marketerów zgadza się, że znalezienie najlepszych influencerów na kampanię jest skomplikowanym procesem.

Ważne! Przy jednej kampanii można pracować z wieloma influencerami, jednak najważniejsza jest spójność odbiorców twojej marki ze społecznością influencera oraz nie naruszający dobrego imienia marki język wypowiedzi i sposób komunikacji z odbiorcami oraz jego zasięgi (liczba odwiedzin, kliknięć, polubień, followersów itd.)

Dobór platformy:

Jeśli chodzi o kanały marketingowe, bezkonkurencyjny – według ankiety – pozostaje Instagram. Platforma w szybkim czasie mocno się rozwinęła między innymi poprzez dodanie nowych funkcji - artykułów i postów sprzedających. Dzięki temu łatwiej jest przedstawić produkty i zaangażować odbiorców do konwersji. Tuż za nim znajduje się YouTube, a trzecie miejsce na podium zajmują blogi.

Mierzenie efektów:

Marketingowcy przede wszystkim powinni skupić się na zaangażowaniu użytkowników, a dopiero potem na sprzedaży. Zaangażowanie to ważny wskaźnik. 75% badanych podaje, że sprawdza zaangażowanie użytkowników w posty promujące. Słusznie! To właśnie rozwój dialogu, ilość komentarzy, udostępnień i konwersji świadczy o sukcesie kampanii, a nie bezpośrednia sprzedaż. W influencer marketingu sprzedaż może być mierzona po zakończeniu kampanii. Jednak głównym celem jest szerzenie informacji o firmie i marce poprzez podnoszenie wiedzy użytkowników na temat możliwości usług i produktów marki.

Pamiętaj! W przypadku influencer marketingu sprzedaż nie stanowi głównego miernika skuteczności kampanii.

Jak w przypadku każdej kampanii reklamowej, i w tym przypadku dobry plan to podstawa. Przygotuj brief, który będzie bazą współpracy począwszy od umowy, aż po skalowanie efektów.

Brief kampanii jest fundamentem całego planu. Powinien zawierać przynajmniej następujące punkty:

  1. Przekaz: przedstaw najistotniejsze informacje, jakie mają iść za przekazem. Możesz też dodać informacje dotyczące języka w przekazie np. brak wulgaryzmów, liczba mnoga itp. Zastanów się do czego nie chcesz nawiązywać, a z jakim przekazem możesz być identyfikowany (np. polityka, bieżące kulturalne)

  2. Najważniejsze daty: Spójrz w kalendarz i zastanów się, kiedy najlepiej rozpocząć kampanię, wynotuj ważne wydarzenia (sezony, święta lub miesiące) wokół których kampania będzie się obracać. Oczywiście ustal też jej początek i koniec.

  3. Budżet: Przemyślany i zabezpieczony budżet dla kampanii, pozwoli określić z iloma influencerami można nawiązać współpracę i na jaki czas, a także jak mocno wpływowi będą to ludzie. W budżecie zaplanuj wydatki dodatkowe jak np. produkty do rozdania w konkursach, pakiety produktów dla influencerów, opłaty kurierskie, koszty mediów, artykułów promocyjnych.

  4. Kanały: zastanów się jakiego rodzaju wiadomości preferujesz dla swojej marki (obraz, wideo, historie) i z tą wiedzą, wbierz dwa najważniejsze kanały, na których chcesz prezentować markę.

  5. Odbiorcy: pamiętaj, że influencer, którego wybierzesz i kanały komunikacji (Instagram, blog) muszą trafić do twojej grupy docelowej. Określ ją dokładnie, zarówno w szerokiej skali, jak i szczegółowej.