Biznesowe postanowienia noworoczne jak je planować, aby się spełniły?

Koniec roku to doskonały czas na analizę sytuacji swojej firmy oraz zaplanowanie najistotniejszych posunięć w tym nadchodzącym. Aby postanowienia noworoczne nie okazały się powtarzalnymi i zbyt ogólnymi, aby mogły się spełnić frazesami, warto przekuć je w cele biznesowe. Te o wiele łatwiej będzie urealnić. Jak zatem poskromić emocje, aby w szale noworocznych postanowień i, powiedzmy sobie szczerze, krótkotrwałej motywacji wyłonić kluczowe cele i przewidzieć sposób ich realizacji?



Stwórz cele biznesowe

Marzysz, aby w nowym roku zwiększyć zyski ze sprzedaży o 50%? A może chcesz zainwestować w nowoczesny i rozwojowy marketing we współpracy z agencją reklamową lub influancerami? Postanawiasz, że w tym roku będziesz zawsze zamykał dzień pracy o godzinie 16, a każdego wieczoru przygotujesz listę zadań do wykonania w następnym dniu? Chcesz być bardziej zorganizowany? Planujesz wystąpić w roli wykładowcy na konferencji biznesowej? Bez względu na rodzaj postanowień, ich wielkość i zakres, zamień je w cele. Musisz każdą z zapisanych rzeczy przepuścić przez filtr, dzięki czemu ustalisz priorytety oraz odrzucisz lub przesuniesz na dalszy plan mniej istotne, lub nierealne w tym momencie sprawy.

Zaplanuj szczegóły i ustal terminy

Dużym powodzeniem w realizacji projektów cieszy się metoda SMART. Chodzi o to, aby założone cele były przemyślane. Muszą być konkretne, mierzalne, możliwe do wykonania, realistyczne i określone w czasie (z ang. smart = specific, measurable, actionable, realistic, timed).


Na przykład, jeśli chcesz generować zyski wystarczające, aby pokryć wszystkie wydatki osobiste i biznesowe, musisz określić ten cel kolejno przez elementy metody SMART.


Cel ogólny: generowanie większych zysków.
Czy cel jest konkretny: Jakie zyski muszę osiągnąć? Muszę zwiększyć obrót do 50 000 zł. Jak tego dokonam? Poprzez zmniejszenie kosztów i zwiększenie obecności firmy na rynku dzięki zabiegom marketingowym. Jakie cele szczegółowe mi w tym pomogą? Sprzedaż nieużywanych maszyn, wynajem części biura, przygotowanie strategii social media, szczegółowy plan marketingowy, współpraca z agencją reklamową, outsourcing.
Mierzalność celu: Jak kontrolować postępy przybliżające do realizacji celu – ustalę priorytety wśród celów szczegółowych i określę dokładną np. cenę za wynajem, oczekiwaną ilość nowych obserwatorów w social media w ciągu tygodnia itd. Będę prowadził i analizował raporty tygodniowe i miesięczne.
Osiągalność celu: Czy obecne możliwości i zasoby finansowe, ludzkie, czasowe i kwalifikacyjne, pozwalają zrealizować dany cel? Tak, jest to osiągalne. Współpracuję z ludźmi, których mogę oddelegować do działań marketingowych. Pieniądze na outsourcing zdobędę ze sprzedaży urządzeń.
Czas realizacji: Określenie dokładnej daty realizacji celu zmobilizuje do działania. Nie jest łatwo odpuścić czegoś, co zostało już zwizualizowane w niedalekiej przyszłości. Cel główny – realizacja 30 listopada 2019. Daty powinny pojawić się nawet przy najmniejszym zadaniu dotyczących celów szczegółowych.

W skrócie, opierając się na przykładzie zwiększenia zysków, cel SMART mógłby wyglądać tak:

Sprzedam 6 nieużywanych kosiarek, zmniejszając koszty ich konserwacji przed 15 marca 2019. Do końca marca wynajmę magazyn za cenę 3000 zł miesięcznie. Przeznaczę 1/2 uzyskanych w ten sposób środków na przygotowanie startegii marketingowej. W ciągu miesiąca będę publikował 3 posty blogowe, do lipca 2019 przygotuję prezentację na coroczne targi biznesu, które odbywają się we wrześniu.

Zaangażuj swój zespół

Poinformuj swoich pracowników i kontrahentów o zmianach. Przeprowadź kreatywne spotkanie z zespołem i wspólnie zastanówcie się nie tylko, w jaki sposób możecie osiągnąć dany cel, ale także kto będzie odpowiedzialny za poszczególne działania.

Nie martw się porażkami i celebruj sukcesy

Skup się na małych krokach prowadzących do dużego celu. Ciesz się z każdego sukcesu. Nawet jeśli liczby w pierwszych miesiącach nie są olbrzymie, najważniejszy jest postęp i tendencja wzrostowa. Realizacja celów wymaga systematyczności, konsekwencji i wytrwałości. Nie jest to łatwa droga, dlatego im lepszy plan, tym lepiej zauważalne efekty! Każdy zrealizowany termin jest powodem do zadowolenia, bo przybliża się do realizacji celu. Życie jest jednak nieprzewidywalne i niespodziewane sytuacje mogą niejednokrotnie pokrzyżować plany. Przesunięcie terminu, zepsute urządzenie, choroba. Nie przekreślają jednak całej dotychczasowej pracy. Po upadku należy więc wstać i iść dalej.

Jak widać postanowienia to nie marzenia, które mają się spełnić lub nie. To obietnice, które stawiamy przede wszystkim samym sobie. W biznesie są to cele, których realizacja zależy od dobrego planu. Warto więc zainwestować czas w jego przygotowanie.