MENTORING W BIZNESIE

Mentoring w biznesie to dość nowe pojęcie. Dziedzina, która funkcjonuje od kilkudziesięciu lat, wyewoluowała z tradycyjnego schematu: nauczyciel – uczeń. Samo słowo "mentor" ma swoje korzenie w mitologii greckiej. Dzisiaj mentoring biznesowy stawia w pozycji nauczyciela doświadczonego przedsiębiorcę np. menadżera, a w pozycji ucznia osobę, która stawia pierwsze kroki jako biznesmen lub pragnie poszerzyć branżowe horyzonty i wnieść swoją firmę na wyższy poziom.



"Mentoring jest podstawową formą rozwoju człowieka, w którym osoba inwestuje czas, energię i osobistą wiedzę, pomagając w rozwoju i zdolności innej osoby" - pisze w swojej książce amerykański biznesmen Gordon Shea.

Trudno się z tym nie zgodzić. Mentorem dla Platona był Sokrates, a dla Bethoveena – Hayden. Ludzie sukcesu często wspominają, kto pomógł i stawiać pierwsze kroki w branży, kto ich wspierał, kogo naśladowali. Pozbawione logiki byłoby nieczerpanie wiedzy i inspiracji od tych, którym się udało. Dlatego mentoring obecny jest w wielu gałęziach współczesnego życia. Nie mogło zabraknąć go w szeroko pojętym świecie biznesu.

Mentoring i jego forma

Największą popularnością cieszy się tzw. mentoring grupowy. Ten rodzaj przewodnictwa biznesowego i tutoringu wybierają często menadżerowie w korporacjach dla swoich pracowników przydzielonych do konkretnych projektów.
Mentoring tradycyjny, czyli indywidualny jest najczęściej nakierowany na osoby wchodzące na ścieżkę kariery zawodowej (mogą np. pomóc nowemu pracownikowi odnaleźć się w firmie lub wesprzeć debiutującego przedsiębiorcę) lub w przypadku biznesmenów, naukowców lub artystów, którzy pragną poszerzyć swoje horyzonty, zaistnieć na innym rynku, zainwestować w nowe projekty, poznać i dotknąć tego, ku czemu się skłaniają, ale brakuje im wiedzy lub umiejętności w poszczególnych zagadnieniach dotyczących nowej wizji.
Mentoring biznesowy cechuje się m.in. elastycznością. To znaczy, że w zależności od potrzeb, może mieć różną formę realizacji, czas i rodzaj spotkań. I tak na przykład literat wydający książkę może potrzebować cotygodniowych spotkań z mentorem i analizowania efektów, postępów oraz problemów. Sprzedawca wchodzący na rynek nowego kraju będzie oczekiwał sesji dotyczących relacji biznesowych w danym państwie oraz analizy swoich metod działania raz w miesiącu. W jeszcze innym przypadku wymagana będzie dyspozycyjność mentora i możliwości rozmowy telefonicznej 3 razy w tygodniu. Jednemu potrzebne będzie spotkanie na żywo, innemu wystarczy konferencje online oraz maile. Wszystko zależy od rodzaju projektu, potrzeb mentorowanego, jego stylu życia i innych czynników. Dlatego nie ma przepisu na uniwersalny mentoring.

Jaki on jest – mentor biznesu.

Zawodowym mentorem nie może zostać każdy, kto odniósł sukces w swojej branży i zna tę dziedzinę od podszewki. Chociaż doświadczenie, praktyka i aktualna wiedza są niezbędne w zawodzie mentora, potrzebna jest jeszcze spora pula cech osobowości i umiejętności miękkich, takich jak: asertywność, umiejętność komunikacji interpersonalnej na wysokim poziomie, łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność przemawiania, krytycyzm, otwarty umysł, elastyczność, odpowiedzialność, punktualność, poprawność językowa czy też znajomość aktualnych trendów w branży.

To Ty podejmujesz decyzje.

Mentor nie jest od tego, aby podejmować decyzje za „podopiecznego". Pomaga w rozwiązywaniu problemów, wybraniu właściwego kierunku poprzez udostępnienie odpowiednich narzędzi i metod, uczenie analizy przypadków, szacowania ryzyka, umacniania pozycji w branży czy prezentowania adekwatnych przykładów. Celem mentora jest zostawienie ucznia z wiedzą i umiejętnościami pozwalającymi mu na samodzielne i efektywne funkcjonowanie w danej dziedzinie.

Relacja, w której obie strony rozwijają się i uczą.

Dla mentora podejmującego się wsparcia danej osoby lub grupy w określonej, znanej mu dziedzinie, praca ta jest praktykowaniem i rozwijaniem swoich umiejętności jako konsultanta i nauczyciela. Ile ludzi, tyle poglądów – zupełnie tak samo jest z pomysłami i decyzjami. Dlatego szkolenie, ale także obserwacja podopiecznych odkrywa przed mentorami nowe, nieznane wcześniej zagadnienia, do których muszą się ustosunkować.

Wnieś swój zespół na wyższy poziom.

Możesz to zrobić, zatrudniając eksperta, który wydobędzie z twoich pracowników to, co najlepsze dla firmy i ich własnego zawodowego rozwoju. Właściwie poprowadzony mentoring może określić role w zespole, podkreślić talenty, ale także obszary personalne i wewnątrz – organizacyjne, których rozwój należy poprawić czy wzmocnić. Pokazuje to pracownikom, że zależy ci na nich oraz pomaga przełożyć wydobyty potencjał zespołu na efektywność firmy.

Można powiedzieć, że inwestując w nawiązanie współpracy z mentorem, nie podejmujemy żadnego ryzyka. Bez wątpienia wiele można zyskać, a jednocześnie zaoszczędzić nie powielając błędów, o których dowiedzieć się można tylko od bardziej doświadczonego w branży przedsiębiorcy.